عربستان سعودی از ذخایر معدنی به ارزش ۱.۳ تریلیون دلار رونمایی کرد

هدف اصلی از راهبرد جامع بخش معدن، افزایش ۱۰ برابری تولید طلا، مس، و فلزات اساسی در قیاس با میزان تولید کنونی است

کارخانه تولید آلومینیوم در عربستان- 

FAYEZ NURELDINE / AFP

وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، اعلام کرده است که بیش از پنج هزار و ۳۰۰ سایت معدنی در کشور وجود دارد که ارزش آن‌ها بالغ بر پنج تریلیون ریال سعودی (۱.۳ تریلیون دلار) تخمین زده می‌شود. در ذخایر یادشده، مواد معدنی فراوانی وجود دارد که از جمله می‌توان به طلا، نقره، مس، روی، فسفات، بوکسیت، سنگ آهک، و سایر فلزات اشاره کرد.

در این گزارش آمده است که بخش معدن در راهبرد جامع خود فرصت‌های تازه‌ای را برای رشد اقتصادی شناسایی کرده است که زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در عربستان سعودی فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، افزایش رقابت در بخش صنعت، در دسترس بودن منابع معدنی فراوان، و تقاضای روزافزون داخلی، باعث می‌شود که عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ به یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده فلز در جهان تبدیل شود.

در آن گزارش اشاره شده است که عربستان سعودی مواد معدنی و محصولات معدنی زیادی تولید می‌کند که نقش مهمی در توسعه زنجیره ارزش مواد معدنی فلزی مانند آهن، آلومینیوم، مس، روی، طلا، و نیز محصولات معدنی غیرفلزی مانند کودهای فسفاته، سیمان، شیشه، و سرامیک دارد.

به عنوان مثال، عربستان سعودی همه‌ساله حدود ۴.۹ میلیون تن بوکسیت استخراج می‌کند که پس از فرآوری، حدود یک میلیون تن آلومینیوم از آن به دست می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش وزارت صنعت و منابع معدنی، عربستان سعودی سالانه حدود ۴۰۹ هزار اونس طلا استخراج می‌کند. علاوه برآن، هر سال حدود ۶۸ هزار تن کنسانتره مس و روی و ۲۴.۶ میلیون تن سنگ فسفات استخراج می‌کند که از آن حدود ۵.۲۶ میلیون تن کود فسفاته به دست می‌آید.

عربستان سعودی یکی از پنج تولیدکننده برتر کودهای فسفاته است و موفق به توسعه بخش‌های دیگر صنایع معدنی نیز شده است.

البته آرمان‌ها و اهداف تعیین شده در راهبرد جامع برای بخش معدن و صنایع فلزی بر استفاده بهینه از مواد معدنی از طریق توسعه زنجیره‌های ارزش صنعتی متمرکز است و این امر تاثیر اقتصادی مهمی در عرصه فرآوری مواد معدنی، اشتغال‌زایی در بخش معدن و صنایع معدنی، و انتقال توسعه به مناطق دیگری دارد که دارای معادن هستند.

در نتیجه، این راهبرد جامع می‌تواند نقش مثبتی در توسعه جوامع محلی، دستیابی به پایداری در بخش معدن، و حفاظت از محیط‌ زیست ایفا کند.

هدف اصلی از راهبرد جامع بخش معدن، افزایش ۱۰ برابری تولید طلا، مس، و فلزات اساسی در قیاس با میزان تولید کنونی، و توسعه صنعت کودهای فسفاته است و این تحول چشمگیر، عربستان سعودی را در بین سه کشور برتر تولیدکننده کودهای فسفاته در سراسر جهان، و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید آلومینیوم و توسعه ظرفیت صنایع مرتبط با آن قرار می‌دهد.

هدف دیگر این راهبرد، افزایش دو برابری تولید آهن و شیشه به منظور پاسخگویی به چشم‌انداز رشد تقاضا، و دستیابی به خودکفایی و گسترش زنجیره‌های ارزش در بخش عناصر کمیاب و گرانبها مانند «تانتال» و «نیوبیم» است که کاربرد زیادی در ساخت اجزای مهم بسیاری از محصولات پیشرفته امروزی دارد.

بیشتر از جهان