کشف دو میدان نفت و گاز جدید در شمال عربستان سعودی

این میدان‌ها می‌تواند عربستان را به کشور جدی‌تری در زمینه تولید گاز بدل کند

نمایی از بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان موسوم به آرامکو- Musleh ALKHTHAMI / Saudi Aramco / AFP

وزیر انرژی عربستان سعودی امروز (یکشنبه) گفت که شرکت آرامکوی عربستان دو میدان نفت و گاز جدید در شمال آن کشور کشف کرده است. 

در بیانیه عبدالعزیز بن سلمان که آژانس خبری سعودی‌ها منتشر کرده است، می‌خوانیم که این دو میدان «هضبه الحجره» و «ابرق التلول» نام دارند و در استان الجوف واقع شده‌اند. این استان در شمال عربستان و هم‌مرز با اردن است (تنها مرز رسمی دو کشور در همین استان واقع شده است). الجوف از حاصل‌خیزترین نواحی عربستان است و بیشتر روغن زیتون عربستان از همین ناحیه می‌آید. شهرهایی مثل سکاکا، مرکز استان، احتمالا از این کشف جدید سود خواهند برد.

میدان «هضبه الحجره» در شرق سکاکا واقع شده است و انتظار می‌رود که روزانه نزدیک به پنج میلیون متر مکعب گاز و نیز نزدیک به روزی یک هزار و ۹۴۴ بشکه میعانات گازی داشته باشد.

عبدالعزیز بن سلمان گفت که میدان «ابرق التلول» روزی نزدیک به ۳۳۰ هزار متر مکعب گاز و سه هزار و ۱۸۹ بشکه میعانات خواهد داشت. او افزود که انتظار می‌رود این میدان حاوی «نفت عربی فوق سبک غیرمعمولی» نیز باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذخیره دیگری به نام القواره هم در آن نزدیکی هست که توان تولید روزانه بیش از ۷۰۰ هزار متر مکعب گاز و میعانات دارد.

بنا به اظهارات وزیر انرژی عربستان، شرکت آرامکو مشغول بررسی دو میدان تازه کشف شده و حفر چاه‌های بیشتر «برای تعیین مساحت و اندازه این دو میدان» است. 

عربستان سعودی پس از ونزوئلا دومین ذخایر بزرگ نفتی جهان را دارد. چیزی حدود ۱۷.۲ درصد ذخایر نفت جهان در این کشور واقع شده‌اند. ایران با حدود ۹.۳ درصد ذخایر جهانی، پس از کانادا در جایگاه چهارم قرار دارد. عربستان اما در زمینه گاز عقب‌تر است و تنها حدود ۳ درصد ذخایر ثابت‌شده گاز جهان را دارد و (طبق آمار ۲۰۱۸ آمریکا) از این لحاظ در جایگاه پنجم است. در زمینه ذخایر گاز، روسیه، ایران، قطر و آمریکا جایگاه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به حضور ایران و قطر در اردوگاه مخالف عربستان در منطقه، دارایی‌های گازی این کشورها که به کشورهایی مثل عراق صادر می‌شود، به نفع آن‌ها عمل کرده است. مقر سازمان اوپک گازی هم در دوحه قطر واقع شده است و ایران یکی از مهم‌ترین ۱۲ عضو آن است، اما عربستان در‌آن حضور ندارد. این سازمان در سال ۲۰۰۱ در تهران بنا نهاده شد و از میان کشورهای نزدیک به عربستان، مصر و امارات مهمترین اعضای آن هستند.

سید محمد حسین عادلی، سفیر سابق ایران در لندن و اتاوا، دو دوره (از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸) دبیر کل اوپک گازی بود. کشف میدان‌های گازی جدید در درازمدت می‌تواند از نظر ژئوپلیتیک به عربستان سعودی کمک کند و این کشور را به این عرصه نیز وارد کند.