بوریس جانسون: حمله روسیه به اوکراین «فاجعه» خواهد بود

«ورود اولین سرباز روس به خاک اوکراین همان، تحریم‌ فلج‌کننده روسیه هم همان»

رئیس‌جمهوری اوکراین از غرب خواست تحریم‌ روسیه را از هم‌اکنون آغاز کنند، نه پس از اینکه حمله‌ای روی دهد‌ـ SERGEI SUPINSKY/AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه اول فوریه در کی‌يف به روسیه هشدار داد به محض اینکه نخستین سرباز روس به قلمروی اوکراین پا بگذارد، روسیه با تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش گاردین، نخست‌وزیر بریتانیا، که نشست رسانه‌ای مشترک همراه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، سخن می‌گفت، هرگونه اغراق درباره تهدید روسیه را رد کرد و گفت بریتانیا و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌نمایی نمی‌کنند، بلکه «واقعیت تلخ» این است که بسیج بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روسیه پشت مرزهای اوکراین «شاید بزرگ‌ترین نمایش ستیزه‌جویی علیه اوکراین» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون گفت رئیس‌جمهوری روسیه با نشانه گرفتن لوله تفنگ به سوی مردم اوکراین، می‌خواهد غرب را وادار کند ساختار امنیتی نوینی را که پس از فروپاشی دیوار برلین شکل گرفته است از بین ببرد. او پوتین را به بازگشت به دوران کنفرانس یالتا و تقسیم جهان میان ابرقدرت‌ها متهم کرد و گفت در صورتی که پوتین موفق شود، «فقط اوکراین نیست که به منطقه نفوذ روسیه بازمی‌‌گردد بلکه گرجستان و مولداوی و دیگر کشورها» نیز در نوبت‌اند. او این لحظه را لحظه‌ای حیاتی و تعیین کننده نامید.

بوریس جانسون خطاب به ولادیمیر پوتین گفت دخالت نظامی در اوکراین «فاجعه سیاسی»، «فاجعه انسانی»، و «فاجعه نظامی» خواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، با استقبال از پشتیبانی بریتانیا از استقلال کشورش گفت که زمانه‌ای سخت و دشوار برای اوکراین و اروپا است.
او از غرب خواست تحریم‌ روسیه را از هم‌اکنون آغاز کنند، نه پس از اینکه حمله‌ای روی دهد.

زلنسکی گفت روسیه در کریمه ۳۵ تا ۵۰ هزار سرباز، در منطقه دونباس ۳۵ هزار و پشت مرزهای اوکراین ۱۰۰ هزار سرباز گرد آورده است و افزود: «از روسیه انتظار دارم ارتش خود را از مرزهای ما دور کند. ما به وعده نیاز نداریم. صرفا این یک گام عملی را بردارید.»

بیشتر از جهان