ایالات متحده مسئولان بلندپایه قضایی میانمار را تحریم کرد

بلینکن: در واکنش به کودتا و خشونت‌های این رژیم، اقدام‌های خود را با کانادا و بریتانیا هماهنگ کرده‌ایم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده - BRENDAN SMIALOWSKI / POOL / AFP

روز دوشنبه، ۳۱ ژانویه، در سالگرد کودتای ارتش در میانمار (برمه)، ایالات متحده سه مقام ارشد قضایی آن کشور را تحریم کرد. به گزارش فرانس ۲۴، تیدا او، دادستان کل میانمار، تون تون او، رئیس دیوان عالی، و تین او، رئیس کمیسیون مبارزه با فساد، مشمول تحریم‌های تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا شدند. واشنگتن می‌گوید کودتای ارتش راه را بر دموکراسی و حاکمیت قانون در آن کشور بست. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این سه مقام در پیگرد قضایی آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان، که «انگیزه‌ای سیاسی» داشته است، مشارکت کرده‌اند. 

ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی را علیه چندین بازرگان و بنگاه اقتصادی اعمال کرد که متهمند از کودتای نظامی میانمار پشتیبانی کرده‌اند. در مجموع هفت تن و دو نهاد هدف تحریم‌های تازه ایالات متحده قرار گرفتند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت: «ما در راستای نشان دادن حمایت جامعه بین‌المللی از مردم میانمار و دامن زدن به پاسخگویی در قبال کودتا و خشونت‌های این رژیم، این اقدام‌ها را با کانادا و بریتانیا هماهنگ کرده‌ایم.» 

او افزود: «ایالات متحده با هم‌پیمانان خود همکاری می‌کند تا بتوان به نقض حقوق بشر در آن کشور رسیدگی کرد و این رژیم را وادار کرد تا به خشونت پایان دهد، همه کسانی را که ناعادلانه بازداشت شده‌اند آزاد کند، و نیز راه دسترسی‌های بشردوستانه را بگشاید و اجازه دهد که میانمار دوباره به مسیر دموکراسی بازگردد.»

از صبحگاه یکم فوریه ۲۰۲۱ که ارتش با بازداشت مقامات دولتی در کشور میانمار قدرت را در دست گرفت، تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ تن به دست نیروهای امنیتی آن کشور کشته شده‌اند و حدود هشت هزار و ۸۰۰  تن به زندان افکنده شده‌اند. همچنین دست‌کم ۳۰۰ هزار تن از مردم میانمار در پی حمله‌‌های خشونت‌بار ارتش به روستاها و دهکده‌ها آواره شده‌اند.

بیشتر از جهان