کره‌شمالی آزمایش موشک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای را تایید کرد

کلاهک آزمایشی در موشک پرتاب‌شده مجهزبه دوربینی بود که هنگام حضور در فضا تصاویری از زمین را ثبت کرده است

کره شمالی تعدادی از تصاویر ثبت‌شده با دوربین تعبیه‌شده در کلاهک موشک هواسونگ-۱۲ را منتشر کرده است- KCNA VIA KNS /AFP

کره شمالی روز دوشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه، تایید کرد که روز گذشته یک فروند موشک بالیستیک هواسونگ-۱۲ را با موفقیت آزمایش کرده است. 

هواسونگ-۱۲ موشک بالیستیک میان‌بردی است که در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ از آن رونمایی شد و کره جنوبی تهدید کرده بود با چهار فروند از آن، جزیره گوام در اقیانوس آرام را به‌عنوان بخشی از خاک ایالات متحده هدف قرار خواهد داد. این موشک بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارد، آخرین‌بار در سپتامبر ۲۰۱۷ پرتاب شده بود و آزمایش دوباره آن، جامعه جهانی را درمورد ازسرگیری آزمایش موشک‌های دوربرد در این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای، نگران کرده است.

پرتاب روز یکشنبه هفتمین آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژانویه ۲۰۲۲ و نخستین پرتاب موشکی به این بزرگی و قادر به حمل کلاهک هسته‌ای از سال ۲۰۱۷ به این‌سو بود. به گفته کارشناسان، این تعداد آزمایش تسلیحاتی پیونگ‌یانگ طی یک ماه، تاکنون بی‌سابقه بوده است.

مقام‌های کره‌جنوبی و ژاپن روز یکشنبه به‌طور جداگانه از آزمایش یک موشک احتمالا میان‌برد در کره شمالی خبر داده و تخمین زده بودند که موشک پرتاب‌شده تا دوهزار کیلومتر ارتفاع گرفته و به‌مدت ۳۰دقیقه تا فاصله ۸۰۰ کیلومتری در اقیانوس سواحل شرقی آن کشور پرواز کرده است. کارشناسان موشکی با توجه به این مشخصات، احتمال داده بودند که موشک آزمایش‌شده، یک موشک بالیستیک میان‌برد، مانند هواسونگ-۱۲ باشد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی، کی‌سی‌ان‌اِی، گزارش داد که آزمایش روز یکشنبه، «دقت، ایمنی و کارایی عملیاتی سیستم تسلیحاتی تولیدشده هواسونگ-۱۲ را تایید کرده است».

بنابر این گزارش، کلاهک آزمایشی در موشک پرتاب‌شده مجهز به دوربینی بوده که هنگام حضور در فضا تصاویری از زمین را ثبت کرده است. کی‌سی‌ان‌اِی هم‌زمان با گزارش خود، تعدادی از این تصاویر را هم منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پوشش رسانه‌ای کره‌ شمالی درمورد این پرتاب هیچ اشاره‌ای به ایالات متحده نشد و گزارشی از حضور کیم در این پرتاب نیز وجود نداشت. مقام‌های کره‌شمالی می‌گویند این آزمایش‌ها به‌منظور آمادگی برای دفاع از خود است و هیچ کشور خاصی را هدف قرار نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درپی این گزارش، وزارت دفاع کره جنوبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سو ووک، وزیر دفاع آن کشور، روز دوشنبه از فرماندهی موشکی ارتش کره جنوبی بازدید کرده است تا آمادگی آن را دربرابر پرتاب موشک‌های کره شمالی بررسی کند.

همچنین وزیر دفاع ژاپن، نوبو کیشی، به خبرنگاران گفت کره شمالی در حال تشدید تهدیدهای خود علیه جامعه بین‌المللی است و افزود که «پیشرفت قابل توجه» آن کشور در فناوری موشکی «قابل تحمل نیست».

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در هفته‌های گذشته اعلام کرد دیگر به تعلیق خودخواسته‌ای که شامل توقف آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای بود، متعهد نیست. رهبر کره شمالی سال ۲۰۱۸ در میانه روند دیپلماتیک و برگزاری نشست‌های کیم با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، اعلام کرد که قدرت اتمی خود را تکمیل کرده و آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک‌های دوربرد آن کشور را به‌طور موقت تعلیق می‌کند.

ازسرگیری احتمالی «فعالیت‌های موقتا تعلیق‌شده» کره شمالی به گفته کیم به این دلیل است که ایالات متحده و متحدانش هیچ نشانه‌ای از کنار گذاشتن «سیاست‌های خصمانه» خود نشان نداده‌اند.

درپی تایید پرتاب موشک هواسونگ-۱۲، یک مقام ارشد آمریکایی در واشینگتن به خبرنگاران گفت ایالات متحده نگران است که سرعت بخشیدن به آزمایش‌های موشکی نوعی پیش‌آزمایی کره شمالی برای ازسرگیری آزمایش‌ تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما باشد.

او وعده داد آمریکا در واکنش به این آزمایش‌ها، پاسخی خواهد داد «که برای نشان دادن تعهد آن کشور به متحدانش طراحی شده است»، اما درمورد نوع این پاسخ توضیحی نداد.

این مقام همچنین بار دیگر خواستار آن شد که پیونگ‌یانگ بدون پیش‌شرط به گفت‌وگوهای مستقیم برای خلع سلاح هسته‌ای، بپیوندد.

کره شمالی گفته است که راه دیپلماسی باز است، اما واشینگتن با تحریم‌ها و همچنین رزمایش‌های مشترک نظامی و حمایت از افزایش تسلیحات در کره جنوبی و منطقه، تلاش‌های پیشین خود در این زمینه را بر باد داده است.

تحلیلگران امور کره شمالی می‌گویند به نظر می‌رسد هدف از این آزمایش‌ها تضمین پذیرش جهانی برنامه‌های تسلیحاتی این کشور باشد، حالا چه از طریق امتیاز دادن و چه صرفا با کسب رضایتی بی‌میل از یک جهان آشفته و پر از درگیری.

کره شمالی پیش از آزمایش موشک هواسونگ-۱۲ در شش آزمایش موشکی قبلی خود در ماه جاری، کلاهک موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی سطح‌به‌سطح، یک سامانه ارتقایافته موشک‌های کروز دوربرد، موشک‌های هدایت‌شونده تاکتیکی، دو موشک مافوق صوت با سرعت و قدرت مانور پس از پرتاب بالا و همچنین یک سامانه موشکی ریلی را نیز آزمایش کرده است. این پرتاب‌های موشکی اعلام محکومیت بین‌المللی و تحریم‌های آمریکا علیه برنامه تسلیحاتی کره شمالی را درپی داشت.

بیشتر از جهان