تجمع کامیونداران کانادا در اعتراض به واکسن اجباری کرونا

رانندگان واکسینه نشده ملزمند پس از عبور از مرز آمریکا و ورود به کانادا، خود را در قرنطینه قرار دهند

اعتراض ائتلاف رانندگان کامیون که نام «کاروان آزادی» را بر خود نهاده است، از غرب کانادا آغاز شد و اکنون به اتاوا رسیده است- Cole Burston / AFP

در پی یک هفته رانندگی از یک سوی کانادا به سوی دیگر کشور، کامیونداران کانادایی وارد اتاوا، پایتخت کشور، شده‌اند تا به دستورالعمل دولت برای واکسیناسیون اجباری اعتراض کنند. سازمان‌دهندگان این تظاهرات می‌گویند که آن رویداد مسالمت‌آمیز است، اما پلیس خود را برای هرگونه ناآرامی احتمالی آماده کرده است.

اعتراض ائتلاف رانندگان کامیون که نام «کاروان آزادی» را بر خود نهاده است، از غرب کانادا آغاز شد و اکنون به اتاوا رسیده است. این رویداد در اعتراض به الزام واکسینه بودن رانندگان کامیون‌هایی برگزار می‌شود که میان آمریکا و کانادا تردد می‌کنند.

رانندگان واکسینه نشده ملزمند پس از عبور از مرز  آمریکا و ورود به کانادا، خود را در قرنطینه قرار دهند. 

اعتراض رانندگان کامیون از حمایت افرادی برخوردار شده است که با سیاست‌های جاستین ترودو، نخست‌وزیر، در پیوند با دستورالعمل‌هایی که در مورد همه‌گیری کرونا اعمال شده است، مخالفند و معتقدند که این اقدامات جنبه سیاسی به‌خود گرفته است.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی و اخبار منتشر شده است، کامیونداران را نشان می‌دهد که در کنار جاده‌ها برای صرف غذا توقف کرده‌اند و مردم با در دست داشتن پرچم کانادا و تحقیر جاستین ترودو، برای آنان ابراز احساسات می‌کنند.

تاکنون بیش از ۹۹ هزار نفر مبلغ هفت میلیون دلار کانادایی به این کارزار کمک کرده‌اند.

پیامد این اعتراض‌ها از مرز کانادا فراتر رفته است و شخصیت‌های شناخته شده‌ای، از جمله دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس جمهوری سابق آمریکا، و راسل برند، کمدین محبوب بریتانیایی، علنا از آن حمایت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کامیونداران معترض قصد دارند دست‌کم تا پایان روز یکشنبه در مرکز اتاوا و جنب پارلمان کشور بمانند. در این میان، درخواست‌های آنان از لغو مقررات مرزی برای کامیونداران به لغو کلیه الزامات واکسیناسیون در سطح کشور تغییر کرده است.

یکی از کامیونداران گفت: «ما می‌خواهیم آزاد باشیم، می‌خواهیم بار دیگر حق انتخاب و امید داشته باشیم که دولت آن را از ما گرفته است.»

حرکت کامیونداران از شهری به شهر دیگر مسالمت‌آمیز است و پلیس اتاوا می‌گوید با برگزارکنندگان این اعتراض‌ها در تماس بوده است. در عین حال، با پیوستن صداهای افراط گرایانه به این حرکت، پلیس نگران آن است که برخی گروه‌های راست‌گرای افراطی نیز به سوی پایتخت حرکت کنند.

رئیس پلیس اتاوا  روز جمعه گفت: «تظاهرات آخر هفته بی‌همتا، متحرک، پرمخاطره، بسیار گسترده و مهم است، اما متاسفانه ماهیت آن ایجاد شکاف است.»

کانادایی‌ها که حدود هشتاد درصدشان واکسینه شده‌اند، عمدتا با الزام به واکسیناسیون موافقند. جاستین ترودو در هفته ای که گذشت، کامیونداران معترض و حامیانشان را به عنوان «یک اقلیت کوچک حاشیه‌ای» تقبیح کرد.  

اما اعتراض کامیونداران از حمایت برخی از سیاستمداران محافظه‌کار نیز برخوردار است که می‌گویند  «نماد شکاف و خستگی» کانادایی‌ها پس از دو سال زندگی در همه گیری است.

پیشتر، کامیونداران از مقررات الزام واکسیناسیون مستثنی بودند. اتحادیه کامیونداران کانادا برآورد کرده است که بین ۸۵ تا ۹۰ درصد از ۱۲۰ هزار عضوش که بین مرز آن کشور و آمریکا تردد می‌کنند، واکسینه شده‌اند. این اتحادیه می‌گوید، به نظر می‌رسد که بسیاری از معترضان حاضر در اتاوا، به این صنعت مرتبط نیستند.

اتحادیه کامیونداران از این اعتراض‌ها حمایت نکرده است و می‌گوید صنعت کامیونداری باید خود را با الزامات کووید تطبیق دهد، اما در عین حال اذعان می‌کند که اقدامات دولت می‌تواند تا ۱۶ هزار راننده را از مسیر میان کانادا و آمریکا خارج کند.

امباریش چاندرا، استاد دانشکده مدیریت راتمن، می‌گوید: «تمام اقلامی که کانادایی‌ها به آن متکی هستند، مواد غذایی، پوشاک، لوازم برقی، همه با این کامیون‌ها وارد کشور می‌شود.» او می‌افزاید که سخت نگران آن است که مقررات دولت در مورد همه‌گیری، عواقبی پیش‌بینی نشده داشته باشد.

جاستین ترودو که افزایش تعداد واکسینه‌شدگان را ابزار اصلی مبارزه با همه‌گیری کووید تلقی می‌کند، می‌گوید مطلقا قصد ندارد در مقابل معترضان تسلیم شود.

در مقابل، کامیونداران گفته‌اند که آنقدر در اتاوا خواهند ماند تا کلیه الزامات کرونا لغو شود و آنان بتوانند مانند گذشته به سر کارهای خود بازگردند.

بیشتر از جهان