فرد تحت تحریم سازمان ملل، دادستان کل افغانستان شد

بسیاری از اعضای کابینه طالبان، ازجمله رهبر و نخست‌وزیر آن، تحت تحریم سازمان ملل و ایالات متحده قرار دارند

مولوی شمس‌الدین شریعتی (راست)، از اعضای ارشد گروه طالبان در فهرست تحریم سازمان ملل قرار دارد- وزارت زراعت افغانستان/ توییتر

مولوی شمس‌الدین شریعتی، از اعضای ارشد گروه طالبان که در فهرست تحریم سازمان ملل قرار دارد، روز یکشنبه دهم بهمن، از سوی رهبر طالبان به سمت «دادستان کل کشور» منصوب شد. بر اساس اطلاعاتی که انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان، منتشر کرد، شمس‌الدین شریعتی، ساکن شهرستان کشم در استان بدخشان است و پیش از این در سمت‌های مختلف در صفوف طالبان کار کرده است.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و مسلط شدن طالبان بر سراسر کشور، مولوی شریعتی به عنوان معاون وزارت کشاورزی گمارده شد و در پنج ماه گذشته در آن جایگاه خدمت می‌کرد. او در دولت نخست طالبان (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱) نیز عضو این گروه بود و مسئولیت‌هایی بر عهده داشت. 

در ۲۰ سال گذشته، شمس‌الدین شریعتی نقش مهمی در جنگ علیه نیروهای ناتو و دولت پیشین افغانستان داشت و در بخش‌های مختلف، از جمله معاون کمیسیون دعوت و ارشاد، والی منصوب در استان‌های میدان‌وردک و  پکتیا، و نیز به عنوان فرمانده نظامی طالبان در بدخشان فعالیت داشته است.

در همین حال، نام او در فهرست افراد تحت تحریم سازمان ملل است. بر اساس اطلاعاتی که در تارنمای سازمان ملل به‌چشم می‌خورد، مولوی شمس‌الدین شریعتی، مشهور به شمس‌الدین پهلوان، از جمله اعضای ارشد طالبان است که تحریم‌های سازمان ملل شامل حال‌ آنان می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات بیشتری در مورد نقش مولوی شریعتی در راه‌اندازی حمله‌های نظامی، سازماندهی حمله علیه نیروهای خارجی، یا آدم‌ربایی و گروگانگیری وجود ندارد، اما شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که در جنگ طالبان علیه دولت پیشین افغانستان، او نقش تعیین کننده‌ای در پیشروی نیروهای آنان در استان‌های شمال افغانستان داشته است.

مولوی شریعتی تنها عضو تحت تحریم سازمان ملل نیست که به یک مسند عالی منصوب می‌شود. شماری از اعضای کابینه این گروه، از جمله رهبر و نخست‌وزیر آن، در فهرست تحریم‌های سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

با آن که این تحریم‌‎ها باید مانع تعامل و ارتباط کشورهای خارجی با افراد تحت تحریم شود، همه سران طالبان که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، از جمله سراج‌الدین حقانی که پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری یا کشته شدن او ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته است، دیدارهای متعددی با سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی داشته‌اند و دارند. 

حذف نام‌های سران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل، یکی از خواست‌های همیشگی این گروه است که همواره در ملاقات‌ها و مذاکرات با دیپلمات‌های غربی و نمایندگان سازمان ملل مطرح می‌شود.