شما متعلق به کدام نسل هستید؟ هزاره، ایکس، یا زد

نسل زد به طور کلی به آن‌هایی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمده‌اند

افراد عضو نسل خاموش بین اواسط و اواخر دهه ۱۹۲۰ تا اوایل و اواسط دهه ۱۹۴۰ به دنیا آمده‌اند - pexels

[این مقاله ابتدا در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شده است.]

نسل هزاره، نسل زد (Generation Z)، بیبی بومرها (baby boomers) [نسلی که در دوران ازدیاد زاد و ولد بعد از جنگ جهانی دوم دنیا آمده است]... امروزه هر نسلی برچسبی برای شناسایی خود دارد و مجموعه‌ای از ویژگی‌های کلیشه‌ای به آن ضمیمه شده است.

در حالی که بیبی بومرها زمانی نسل هزاره را به دنبال خرید یک خروار آوکادو کشان‌کشان می‌بردند، حالا نسل زد می‌گوید که خیلی از کارهایی که نسل هزاره‌ای‌ها انجام می‌دهند، «پیر» نشانشان می‌دهد.

گفته می‌شود که نسل هزاره همان قدر که خوب می‌گیرند، دهنده خوبی هم هستند، و گاهی اوقات ناامیدی‌شان را از روش‌های نسل‌های قبلی در برخورد با مسائلی مثل بحران مسکن یا بحران آب و هوا ابراز می‌کنند.

به‌رغم این که گروه‌های سنی هر کدام حرف خودشان را می‌زنند، اغلب در مورد این که هر کسی در چه گروه نسلی قرار می‌گیرد، ابهام زیادی وجود دارد.

از این رو، به‌جای هیاهوی بیشتر سراغ تمام چیزهایی می‌رویم که لازم است در مورد نسل‌های مختلف بدانید و بگویید که به کدام نسل تعلق دارید.

نسل زد

نسل زد به طور کلی به آن‌هایی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمده‌اند.

گزارشی که مرکز پژوهشی پیو منتشر کرد، این نسل خاص را «بعد از نسل هزاره» توصیف می‌کند، و عنوان می‌کند که آن‌هایی که در این گروه قرار دارند، از سال ۱۹۹۷ به بعد به دنیا آمده‌اند.

می‌گویند نسل زد نسلی دارای شم فناوری است که در دوره رشد سریع دیجیتال‌ها به دنیا آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد آن‌ها نسلی‌اند بسیار سیاسی، و مانند گرتا تونبرگ علاقه‌مندند رهبران دنیا را به چالش بکشند تا آن‌ها را وادار به عملی کنند که جلوی بحران اقلیمی را بگیرد.

نسل جوان‌تر این گروه سروصدایی هم در صنعت موسیقی به پا کرده است، مانند اولیویا رودریگو که یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان در سال ۲۰۲۱ بوده است، و بیلی ایلیش که سال گذشته هفت جایزه گرمی برد.

نسل هزاره

در حالی که خیلی‌ها ممکن است تمام جوان‌ها را به طور کلی و سرسری نسل هزاره بدانند، اما این اصطلاح در واقع به آن‌هایی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ به دنیا آمده‌اند.

اصطلاح فنی‌تر برای هزاره‌ای‌ها، نسل وای (Generation Y) است، زیرا قبل از نسل ایکس (Generation X) و بعد از نسل زد می‌آیند.

نسل هزاره را مانند نسل زد به طور خاص چنین تعریف می‌کنند که عادت به استفاده از فناوری و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارند.

اغلب روزنامه‌ها به آن‌ها گیر می‌دهند و اذیتشان می‌کنند و اعضای این نسل را به «کشتن» چیزهای مختلفی مانند آبجو، موتورسیکلت، و مفهوم صاحب‌خانه شدن متهم می‌کنند.

در اوت ۲۰۱۸، گزارشی از داده‌های سازمان ملل متحد که بلومبرگ آن‌ها را جمع‌آوری کرده بود، نشان داد که نسل هزاره در آینده نزدیک ممکن است از نظر تعداد از نسل زد پیشی بگیرد.

نسل ایکس

اعضای نسل ایکس را کسانی می‌دانند که بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ به دنیا آمده‌اند.

اصطلاح «نسل ایکس» از سال ۱۹۹۱ با انتشار کتاب «نسل ایکس: قصه‌هایی برای فرهنگی شتاب‌زده» نوشته داگلاس کوپلند، سر زبان‌ها افتاد.

این نسل به داشتن توانایی در ایجاد تعادل میان اخلاق کاری قوی و طرز فکری آرام معروف است، و آن را طراح اولیه ژانرهای موسیقی مثل پانک، ایندی، گرانج، و تکنو می‌دانند.

بیبی بومرها

اصطلاح «بیبی بومرها» به ازدیاد شدید میزان زاد و ولد اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم رخ داد.

سیلویا پورتر، نویسنده آمریکایی، در ستونی که در سال ۱۹۵۱ در نیویورک پست نوشت، این پدیده چشمگیر را با عنوان «بوم» (رونق) توصیف کرد.

لندان جونز، نویسنده، در کتابی که در سال ۱۹۸۰ با عنوان «آرزوهای بزرگ: آمریکا و نسل بیبی بوم» منتشر کرد، تاکید داشت که سال تولد افراد متعلق به نسل بیبی بومر بین ۱۹۴۳ تا ۱۹۶۰ است.

تعریف مرکز پژوهشی پیو از بیبی بومرها کمی فرق دارد. این مرکز کسانی را که بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ به دنیا آمده‌اند بیبی بومر می‌داند.

دکتر آلکسیس ابرمسون، سخنگو و متخصص نسل‌ها، توضیح می‌دهد که بیبی بومرها به داشتن اعتماد، راحت بودن با اداره قدرت، و درک ارزش استقلال شناخته می‌شوند.

نسل خاموش

افراد عضو نسل خاموش این ویژگی را دارند که بین اواسط و اواخر دهه ۱۹۲۰ تا اوایل و اواسط دهه ۱۹۴۰ به دنیا آمده‌اند.

بنیاد رزولوشن گزارشی با عنوان «کشورهای متقابل: مقایسه‌های بین‌المللی میان گرایش‌های بین‌المللی» منتشر کرد که در آن چنین آمده است که افراد نسل خاموش بین سال‌های ۱۹۲۶ و ۱۹۴۵ به دنیا آمده‌اند.

این عنوان به دلیل این باور به آن‌ها داده شده است که به افرادی که در این دوره به دنیا آمده‌اند، یاد داده‌اند که ساکت بمانند و در مورد امور جاری نظرات خود را آشکارا ابراز نکنند.

ممکن است دلیل این نام‌گذاری همین باشد، ولی باید گفت که آن‌ها نقش مهمی در رشد جنبش حقوق مدنی ایفا کردند.

برخی از افراد برجسته‌ای که در این دوره به دنیا آمده‌اند این‌ها هستند: مارتین لوترکینگ جونیور، برنی سندرز، فیدل کاسترو، چه‌گوارا، و ملکوم ایکس.

© The Independent

بیشتر از زندگی