پلیس تهران دارندگان حساب‌های اینستاگرامی را به دلیل انتشار «دوربین مخفی» دستگیر کرد

فرمانده نیروی انتظامی تهران صاحبان این حساب‌ها را متهم کرد که با اعصاب مردم بازی می‌کنند و آرامش و امنیت را از جامعه سلب می‌کنند

نیروی انتظامی از بازداشت ۱۶ تن به دلیل آنچه «ترویج فرهنگ نوظهور و غیرعادی» نامید، خبر داد - ATTA KENARE / AFP

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۱۷ نفر را به دلیل انتشار ویدیوهایی طنزآمیز در اینستاگرام دستگیر کرده است. این افراد شناخته‌شده در فضای اجتماعی (اینفلوئنسرها) متهم شده‌اند که برای بالابردن تعداد دنبال‌کنندگان خود در اینستاگرام، میان مردم هراس ایجاد کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اینترنت را به‌شدت کنترل می‌کنند و ‌بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، این دستگیری‌ها بخشی از سرکوب گسترده‌تر رسانه‌های اجتماعی در ایران است.

در یکی از این ویدیوها که به صورت دوربین مخفی تصویربرداری شده، فردی که در تاکسی نشسته است، به ظاهر همسرش را به دلیل فرستادن شکلک قلب برای شخصی دیگر، به سر بریدن تهدید می‌کند و از چهره وحشت‌زده یک مسافر دیگر که از موضوع بی‌خبر است، تصویربرداری می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در موردی دیگر، به صورت یک عابر که سوار پله‌برقی‌ است، کیکی خامه‌ای کوبیده می‌شود و این عابر خشمگین با پرتاب کوله‌پشتی و کفش، درصدد تلافی برمی‌آید.

فرمانده نیروی انتظامی تهران صاحبان این حساب‌ها را متهم کرد که با اعصاب مردم بازی می‌کنند و آرامش و امنیت را از جامعه سلب می‌کنند. او همچنین گفت که این ویدیوها بدون مجوزهای لازم ضبط شده‌اند.

یکی از دستگیرشدگان که به اعتراف اجباری وادار شده‌ است، در مصاحبه‌ای در زندان، به اشتباه خود اقرار می‌کند و می‌گوید: «من باید برای کسب مجوزهای لازم اقدام می‌کردم.»

نیروهای انتظامی و مقام‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران عمدتا به بهانه دفاع از اخلاق، سرکوب‌های خود را توجیه می‌کنند؛ با این حال، هدف اصلی آن‌ها جلوگیری از گسترش رسانه‌های نوین است که انحصار صداوسیما و حکومت در تولید و انتشار محصولات صوتی-تصویری را مخدوش می‌کند.

پلیس تهران روز پنجشنبه اعلام کرد که ۹۴ فرد دیگر را به اتهام «خرابکاری و نمایش خشونت» در رسانه‌های اجتماعی دستگیر کرده است. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم از بازداشت ۱۶ تن به دلیل آنچه «ترویج فرهنگ نوظهور و غیرعادی» نامید، خبر داد و اعلام کرد که حساب‌ کاربری آنان بسته شده است.