فرودگاه جدید استانبول رسما آغاز به کار کرد

این فرودگاه نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار هزینه دربرداشته است

فرودگاه جدید شهر استانبول در سواحل دریای سیاه با ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰ میلیون مسافر به طور رسمی فعالیتش را از روز ۱۷ فروردین آغاز کرد. 

در بازگشایی این فرودگاه که نامش نیز استانبول است، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه حضور داشت و تمام پروازهای ترکیش ایرلاینز (خط هوایی رسمی ترکیه) به آن نقل مکان کردند.

این فرودگاه که نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار هزینه دربرداشته، در زمینی به مساحت ۱۶/۵ میلیون متر مربع ساخته شده و امیدوار است که به بزرگترین و پرترددترین فرودگاه دنیا تبدیل شود.

شهر استانبول در غرب ترکیه و این فرودگاه، موقعیت جغرافیایی ويژه‌ای دارد به طوری که پروازهای نیویورک و شانگهای از استانبول هر کدام ۹ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشند.

تامین امنیت این فرودگاه همچنین برای مقامات ترک بسیار مهم بود چرا که در پی حمله‌های تروریستی سال ۲۰۱۵ به فرودگاه آتاتورک ۴۱ نفر کشته شدند. 

در همین راستا شرکت «آی‌جی‌ای» سازنده این فرودگاه، به عنوان راهکار امنیتی ۹ هزار دوربین هوشمند و سامانه تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره در آن کار گذاشت.

انتقادهایی درباره قوانین کارگری در حین ساخت این فرودگاه مطرح است؛ به گفته وزیر کار ترکیه، در سال ۲۰۱۵ و در عملیات ساخت این فرودگاه ۲۷ کارگر به دلیل عدم تامین استانداردهای ایمنی جان باختند.

اگرچه مقامات ترک مدعی شدند که بزرگترین فرودگاه جهان را افتتاح کرده‌اند، اما فرودگاه‌های ‌هارتسفیلد-جکسون آتلانتا، فرودگاه بین‌المللی پکن و فرودگاه دبی به ترتیب شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان در سال افتتاح آن بوده‌اند.

قرار است در ۱۰ سال آینده با توسعه فرودگاه استانبول، ظرفیت آن به ۲۰۰ میلیون نفر برسد و در آن زمان این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه جهان خواهد شد. اما این اتفاق هم در صورتی رخ می‌دهد که چینی‌ها روی دست ترکیه بلند نشوند.

از دیگر انتقادها به این فرودگاه نبود امکانات ترددی کافی است چرا که خط مترو ندارد و تنها راه رسیدن به آن با اتوبوس و ماشین است. همچنین پارکینگ غول‌پیکرش در ۳۰ کیلومتری استانبول قرار دارد و افزایش ترافیک در مسیر آن قابل پیش‌بینی است. 

برخی معتقدند که ساخت این فرودگاه خارج از شهر استانبول به پیشرفت ملکی و تجاری این منطقه کمک بسیاری خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از هجوم سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید آپارتمان در مسیر این فرودگاه است.

گفتنی است طراحی سقف سالن‌های داخلی این فرودگاه از گنبدهای سبک سنان دوران عثمانی الهام گرفته شده و بی‌شباهت به مسجد سلیمانیه نیست. 

برج مراقبت آن هم به شکل گل لاله است که گل ملی ترکیه محسوب می‌شود و گل محبوب سلطان سلیمان بوده است. گفته می‌شود بعدها این گل به کشور هلند صادر شده است.

بیشتر از سفر