استیون برایر، قاضی دیوان عالی آمریکا، استعفا می‌دهد

بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سال ۱۹۹۴ این قاضی متولد کالیفرنیا را نامزد این مقام کرد

به گزارش گاردین، استیون برایر، قاضی دیوان عالی ایالات متحده، بازنشسته می‌شود-ERIN SCHAFF / POOL / AFP

به گزارش گاردین، استیون برایر، قاضی دیوان عالی ایالات متحده، بازنشسته می‌شود و در صورت موافقت دیوان عالی با استعفای او، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، فرصت می‌یابد پیش از آن که توازن فعلی در مجلس سنا تغییر کند، جایگزین او را برگزیند. چنین فرصتی به این معنا است که جناح لیبرال می‌تواند تقویت شود.

استیون برایر ۸۳ ساله از سوی جناح لیبرال و حزب دموکرات آمریکا تحت فشار بود تا به رئیس جمهوری کنونی آمریکا اجازه دهد نامزد مطلوب خود را برای یکی از کرسی‌های آن شورای عالی قضایی منصوب کند. از آنجا که حزب دموکرات در سنا نیز با حاشیه‌ای ناچیز دست بالاتر را دارد، امکان تأیید گزینه بایدن زیاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سال ۱۹۹۴ این قاضی متولد کالیفرنیا را نامزد این مقام کرد و این گزینش در سنا با حمایت قوی هر دو حزب آمریکا تایید شد.

گیب راث، مدیر اجرایی سازمان «ترمیم دادگاه»، نهادی که برای اصلاحات در ساختار دادگستری فدرال لابی می‌کند، به گاردین گفت این اقدام استیون برایر پیش‌بینی می‌شد. او افزود: «خطر این که این قاضی ۸۳ ساله با ماندن در کرسی خود به روزی منجر شود که یک رئیس جمهوری جمهوری‌خواه و یک سنای جمهوری‌خواه جایگزین او را تعیین کنند، روز به روز بیشتر می‌شد.»

پس از درگذشت روت بیدر گینزبورگ ۸۷ ساله در سال ۲۰۲۰، استیون برایر ارشدترین عضو جناح لیبرال دیوان عالی ایالات متحده بود. در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بحث استعفای گینزبورگ مطرح بود، اما او نپذیرفت و زمانی که درگذشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ‌پیشین آمریکا، سومین انتخاب خود را برای دیوان عالی انجام داد و محافظه‌کاران ۶ به ۳ از جناح لیبرال پیش افتادند.

دیوان عالی بالاترین نهاد قضایی آمریکا است و قاضی‌های آن مادام‌العمر خدمت می‌کنند و تنها با درگذشت یا استعفای قاضی، رئیس‌جمهوری می‌تواند جانشین او را انتخاب کند.

بیشتر از جهان