مردان مجرد نمی‌توانند راننده سرویس مدارس شوند

این ممنوعیت شامل حال زنان مجرد نمی‌شود

عکس از خبرگزاری تسنیم

مهر که از راه می‌رسد، تب و تاب رفتن دانش‌آموزان به مدرسه، تغییرات جدی را در شکل و شمایل شهر ایجاد می‌کند. از شلوغی بازارها و خیابان‌ها گرفته تا ترافیک‌های چند کیلومتری در شهرهای بزرگ.

یکی از مسائلی که برای خانواده‌ها و مسئولان شهری و مدیران مدارس از اهمیت زیادی برخوردار است و بارها و بارها مسئولان انتظامی را وادار به سخت‌گیری و خط و نشان کشیدن می‌کند مسئله رفت و آمد دانش‌آموزان به مدرسه و تامین سرویس مناسب است. سرویس رفت و آمد دانش‌آموزان به مدرسه مثنوی هفتاد منی شده است که هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ امنیت جانی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها شده است.

 ماجرایی که باعث شده تا خانواده‌ها از بالا بودن نرخ سرویس مدارس، فرسودگی خودروها و مشکلات مربوط به رانندگان گلایه‌های زیادی داشته باشند. 

اما آنچه ماجرای بحث برانگیز امروز در رسانه‌ها درباره سرویس مدارس دانش آموزان شده است، موضوعی است که رئیس پلیس راهور به آن اشاره مستقیم کرده است. ماجرا از این قرار است؛ آقایان مجرد نمی‌توانند در سرویس مدارس فعالیت کنند، هر چند که این ممنوعیت برای بانوان مجرد وجود ندارد.

 این اظهارنظر جنجالی در حالی مطرح می‌شود که سردار محمد رضا مهماندار درباره مواردی که برای صلاحیت رانندگان سرویس مدارس در پایتخت عنوان کرده این است‌که گواهینامه فرد متقاضی، صلاحیت وی، عدم سوء‌پیشینه، معاینه فنی مدارک خودرو و آموزش رانندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از بررسی تمامی مدارک، مجوز صادر شده، برچسب سرویس مدارس به خودرو تعلق می‌گیرد و مدرک گذراندن دوره آموزشی توسط پلیس به آنها ارائه می‌شود.

او با تاکید بر این که تمام رانندگان سرویس مدارس باید در سامانه «سپند» ثبت نام کرده باشند متذکر شد که بر اساس مصوبات کارگروه ماده ۱۸ آقایان مجرد نمی‌توانند در سرویس مدارس فعالیت کنند اما برای بانوان ممنوعیت وجود ندارد.

در حالی که بیکاری و فقر ماجرای گریبانگیری است که این روزها جامعه متوسط و پایین جامعه را رها نمی‌کند و نرخ بیکاری در ایران بیداد می‌کند، باید گفت که بیش از یک چهارم جمعیت کشور جوان هستند و بر اساس مرکز آمار ایران در آخرین گزارشی که درباره وضعیت اشتغال در ایران منتشر کرده، نرخ بیکاری در بهار امسال را ۱۰/۸ درصد اعلام کرده است.

اظهار نظر رئیس پلیس راهور شاید جنبه امنیتی و اخلاقی در جامعه اسلامی مثل ایران داشته باشد اما بسیاری از این جوانان بیکار که تعدادشان کم نیست و جالب این است که بخش زیادی از آنها فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند با داشتن یک خودرو مثل پراید یا پژو به این طریق امرار معاش می‌کنند.

این در حالی است که طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش، سال گذشته در شهر تهران، از ۱۷ هزار خودرو حدود ۷ هزار خودرو به صورت آزادبر در حوزه سرویس مدارس فعالیت می‌کردند همچنین در کل کشور ۵۰ درصد دانش آموزان با استفاده از خودروهای آزادبر جابه جا می‌شوند که مشخص نیست معاینه فنی و بیمه دارند یا خیر.

بخشی از این خودروهای آزادبر همان مردان مجردی هستند که نتوانستند کار و شغل مناسب خود را به دست بیاورند و مجبور به این کار شده اند. مردان مجردی که می‌خواهند به اصطلاح روزی حلال داشته باشند وگرنه برای امرار معاش مجبور می‌شوند وارد خرده فروشی مواد یا کارهای از این دست شوند.

این ممنوعیت در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از رانندگان سرویس‌های مدرسه که متاهل هم هستند و خودروشان شرایط لازم را برای سرویس مدرسه بودن دارد، از نرخ‌های مصوبه‌ی شورای شهر راضی نیستند و مدعی هستند با وجودی که ۷۵ درصد از کل پول سرویس به آنها تعلق دارد اما نمی‌توانند درآمد کافی برای زندگی‌شان داشته باشند و دو یا سه شغل دیگر در کنار سرویس مدارس دارند. 

با وجود این که معاون توسعه برنامه ریزی شهری سازمان تاکسیرانی تاکید کرده که راننده سرویس مدارس باید حداقل ۲۳ سال سن، نداشتن سوپیشینه و صلاحیت خودرو را داشته باشد تا به او برچسب سرویس مدرسه تعلق بگیرد، باید دید که آیا برای مردان مجردی که به این کار به‌عنوان شغل نگاه می‌کنند و به‌رقم محدودیت و ممنوعیت راننده سرویس مدارس می‌شوند نیز کاری صورت خواهد گرفت یا خیر؟ از سوی دیگر نگاهی به اخبار یک سال گذشته تحصیلی؛ ما را با خبرهای تکان دهنده‌ای روبه رو کرده که در آن مرد متاهل و راننده سرویس دختران را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند. پس این محدودیت تا چه اندازه می‌تواند امنیت را برای دانش آموزان دختر و پسر تامین کند؟ از سوی دیگر نرخ بیکاری با قانون، بخشنامه و دستورالعمل کاهش نمی‌یابد. کارشناسان اقتصادی معتقدند برای کاهش نرخ بیکاری، باید در سه جبهه احیای نرخ بهره وری، ساماندهی نیروی کار انباشت‌شده از سال‌های گذشته و اشتغال زایی برای نیروی کار جدیدالورود، همزمان اقدام اساسی انجام شود. به طور حتم بدون سرمایه‌گذاری جدید قادر به کاهش نرخ بیکاری نخواهیم بود و این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها پاسخی درست به جامعه پر از بحران ایران نخواهد داد بلکه این تاول چرکین را به سوی ترکیدن نزدیکتر خواهد کرد.  

بیشتر از