فایزر و بیونتک آزمایش بالینی واکسن خاص اومیکرون را آغاز می‌کنند

قابلیت حفاظتی واکسن اولیه کووید در مواجهه با سویه اومیکرون سریع‌تر زایل می‌شود

آزمایش‌های بالینی روی افراد بالغ تا ۵۵ ساله انجام خواهد شد‌ـ JOSEPH PREZIOSO/AFP

شرکت‌های دارویی فایزر و بیونتک ثبت‌نام داوطلبان برای آزمایش بالینی واکسن جدیدی را که خاص مصون‌سازی در برابر سویه اومیکرون ویروس کرونا است آغاز کرده‌اند.

این دو شرکت روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که آزمایش‌های بالینی روی افراد بالغ تا ۵۵ ساله انجام خواهد شد.

آلرت بورلا، مدیرعامل فایزر، پیش‌تر گفته بود که این غول داروسازی جهان تا ماه مارس (اسفند-فروردین) آماده درخواست مجوز قانونی برای واکسن جدید خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاترین یانسن، رئیس بخش پژوهش واکسن فایزر، در اطلاعیه‌ای گفت در حالی‌که داده‌های موجود نشان می‌دهد واکسن‌های یادآوری (تقویتی) می‌توانند از افراد در برابر پیامدهای وخیم ابتلا به سویه اومیکرون محافظت کنند، شرکت فایزر از روی احتیاط، واکسن جدید را تکمیل خواهد کرد.

او گفت: «ما نیاز به آمادگی در صورت زوال تدریجی مصونیت حاصل از واکسن را درک می‌کنیم و می‌خواهیم با اومیکرون و سویه‌های جدید در آینده مقابله کنیم.»

اوگور شاهین، مدیرعامل شرکت آلمانی بیونتک، نیز افزود که قابلیت حفاظتی واکسن اولیه کووید در مواجهه با سویه اومیکرون سریع‌تر زایل می‌شود.

او گفت: «این مطالعه بخشی از رویکرد علمی ما در تکمیل واکسنی بر اساس سویه خاص است که در برابر اومیکرون مصونیت مشابهی با سویه‌های دیگر به وجود می‌آورد اما اثر آن مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند.»

آزمایش‌های بالینی در آمریکا و آفریقای جنوبی روی ۱۴۲۰ فرد ۱۸ تا ۵۵ ساله انجام خواهد شد. یکی از سخنگوهای فایزر گفت که افراد گروه سنی بالاتر در این آزمایش شرکت نخواهند داشت، زیرا هدف از این پژوهش آزمودن واکنش ایمنی بدن شرکت‌کنندگان پس از تزریق واکسن است، نه برآورد اثربخشی واکسن.

ویروس کرونا از آغاز شیوع آن در دسامبر سال ۲۰۱۹ در چین، تاکنون به مرگ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان منجر شده است.