ایران برای بیماران نیازمند در کربلا درمانگاه می‌سازد

بیماران مناطق محروم ایران از داشتن درمانگاه و بیمارستان محروم‌اند اما جمهوری اسلامی در عراق سرمایه‌گذاری درمانی می‌کند

جمهوری اسلامی سال‌هاست مبالغ کلانی برای ساخت درمانگاه و بیمارستان و حتی مدرسه در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند‌ـ عکس از ایسنا

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، از سرعت بخشیدن به مراحل ساخت درمانگاه در کربلا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، کولیوند در سفر به کربلا خبر داد که جلسه‌‌ای با وزیر بهداشت عراق داشته و تصمیم گرفته شده است خدمت‌رسانی درمانی به زائران افزایش داده شود.

کولیوند در ادامه افزود: «با کمک عتبه حسینی به زائران کربلا در مناسبت‌هایی نظیر اربعین حسینی، که یکی از گردهمایی‌های بزرگ جهان است، خدمت شایسته‌ای ارائه می‌کنیم.»

ساخت درمانگاه و تامین داروی مسافران به عراق در شرایطی است که همین چند روز پیش، کلیه‌فروشی ایرانی‌ها در عراق، به‌دلیل مشکلات اقتصادی، خبرساز شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش تعداد متقاضیان فروش کلیه در عراق به‌دلیل دریافت وجوه ارزی، ابتدا ۲۴ دی سال جاری از قول حسین بیگلری، مدیر انجمن بیماری‌های کلیوی استان کرمانشاه، منتشر شد که گفته بود: «گاهی افرادی که برای اهدای کلیه به انجمن مراجعه می‌کنند در مواجهه با قیمت کلیه که از نظرشان کم است، به ما می‌گویند می‌رویم عراق کلیه می‌فروشیم. ما حدس می‌زنیم عراقی‌ها به ایران مراجعه می‌کنند و کسی که می‌خواهد کلیه خود را بفروشد پیدا می‌کنند، سپس آن‌ فرد را به عراق دعوت می‌کنند، دلار به‌ طرف می‌دهند و آن‌جا پیوند می‌زنند؛ بنابراین وقتی مردم این‌ها را به ما می‌گویند، قطعا یک‌ چیزهایی وجود دارد.»

او البته در گفت‌و‌گوهای بعدی این موضوع را انکار کرد و شایعه دانست، با این حال تاکید کرد که «آنچه مسلم است این است که به‌دلیل مشکلات اقتصادی تعداد فروشندگان کلیه از خریداران پیشی گرفته است. اگر هم کسی بخواهد برای فروش کلیه به کشور دیگری برود تصمیم شخصی است و ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.»

مشکلات اقتصادی باعث شده است در ایران، اهدای کلیه به بیماران نیازمند به نوعی فروش و تجارت اعضای بدن تبدیل شود و در و دیوار نزدیک بیمارستان‌ها و مراکز پیوند پر از آگهی‌های افرادی باشد که بخشی از بدنشان را به مزایده گذاشته‌اند. در حال حاضر، قیمت مصوب برای خرید کلیه در ایران ۸۰ میلیون تومان است که با افزایش تورم، هر روز مبالغ بالاتری بین فروشندگان و خریداران معامله می‌شود، از۱۵۰ و ۲۰۰ میلیون تا گاهی ۳۰۰ میلیون تومان.

 همین موضوع باعث شده است تعداد خریداران، که نمی‌توانند چنین مبالغی را تامین کنند، از فروشندگان کمتر باشد و بیماران دیالیزی و نیازمند پیوند کلیه به‌دلیل تنگدستی، با رنج بیماری دست‌و‌پنجه نرم کنند. راهکار پیشنهادی مدیر انجمن بیماری‌های کلیوی استان کرمانشاه برای حل مشکل قیمت بالای پیوند کلیه در ایران، اقدام دولت به پرداخت نیمی از مبلغ بود. با این حال، سیاست‌گذاری‌های حاکمیتی این است که جای کمک به بیماران نیازمند ایرانی، در کربلا درمانگاه ساخته شود.

پانزدهم آبان امسال، طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر، از راه‌‌اندازی درمانگاه در سه شهر کربلا، نجف و کاظمین خبر داد و گفت: «درمانگاه‌ها به‌صورت شبانه‌روزی و با حضور پزشکان و پرستاران داوطلب فعال خواهند بود و در صورتی که تعداد زائران افزایش پیدا کند و سه مرکز هلال احمر در عراق برای رفع نیاز زائران کافی نباشد، مراکز درمانی و تعداد کادر درمان افزایش داده می‌شود.»

این موارد البته جدید نیست. جمهوری اسلامی سال‌هاست مبالغ کلانی برای ساخت درمانگاه و بیمارستان و حتی مدرسه در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند. در سال ۱۳۸۸، کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، از ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی و ۱۷ مدرسه در عراق خبر داد. در سال ۱۳۹۳، علی مرعشی، رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، از ساخت شش درمانگاه و یک بیمارستان در عراق و درمان نیم‌بهای بیماران نیازمند عراقی در ایران خبر داد و گفت به‌دلیل اهداف بشردوستانه، ایران تاکنون در ۲۲ کشور، مراکز درمانی ایجاد کرده است. در سال ۱۳۹۵ نیز ایران بیمارستان پیشرفته شش‌طبقه ۱۲۰ تختخوابی در عراق ساخت.

چنین اقدام‌هایی در شرایطی صورت می‌گیرد که هشت شهر خوزستان هنوز بیمارستان ندارد و اهواز با کمبود تخت بیمارستانی مواجه است، مردم محروم شهرستان ریگان کرمان دچار کمبود بیمارستان و پزشک و پرستارند و در راسک و ساسک سیستان و بلوچستان، مردم از خدمات بهداشتی و درمانی محروم‌اند. داستان سایر مناطق حاشیه‌ای نیز مشابه است و حتی در شهرستان‌های اطراف پایتخت مانند پیشوا و قرچک ورامین، سال‌ها است وعده ساخت بیمارستان‌های مجهز و پیشرفته داده می‌شود، بدون اینکه حتی یک ریال سرمایه‌گذاری شود.