قمه‌کشی برای تخت خالی: تنش و درگیری در بیمارستان‌های ایران

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی: «باید ناز کادر درمان را بکشیم تا بمانند و ارائه خدمات را ادامه دهد»

بستری شدن بیماران کرونایی بندرعباس در راهروهای بیمارستان شهید محمدی بندرعباس - عکس از ایسنتاگرام مهدی حسنی آزاد

افزایش تعداد بیماران کرونایی و کمبود تخت‌های بیمارستانی، منجر به درگیری‌های خشونت‌آمیز در بیمارستان ها شده است. انتشار ویدئویی از قمه کشی بر سر به دست آوردن تخت بیمارستان نگرانی بسیاری را از وضعیت وخیم اخلاقی و اجتماعی جامعه ایجاد کرده است.

در همین رابطه ایسنا به نقل از مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی می‌نویسد: «هم تعداد بیماران چند برابر شده و هم تعداد کارکنان کمتر شده است. هرکس باشد در این شرایط دچار مشکل می‌شود و این مشکل باعث می‌شود که به طرفه‌العینی در یک پیک خطرناکی که بیمار باید خدمات لازم را دریافت کند و کادر درمان نرسند که این خدمت را ارائه دهند، توسط همراهان بیمار مورد مؤاخذه و حتی خشونت‌های کلامی و فیزیکی قرار بگیرند و اتفاق بیفتد. آنچه که در این زمینه به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، یک نمونه است. در حالی که نمونه‌های زیادی از این برخوردها وجود دارد و کسی فیلم هم نمی‌گیرد. در حال حاضر در بیمارستان ما روزانه یک دعوا را داریم. حال گاهی در این خشونت‌ها به تجهیزات اورژانس یا بیمارستان هم خسارتی وارد می‌شود که نور علی نور است. زیرا تمام کارهایی که در بیمارستان انجام می‌دهیم، وابسته به تجهیزات پیشرفته است و یک آسیب کوچک به آن‌ها کارهای زیادی را عقب می‌اندازد و علاوه بر اینکه کیفیت را کاهش می‌دهد، سقف پاسخ را نیز کاهش می‌دهد و برای کادر درمان نیز خسته کننده است.»

حسین کرمانپور، با اشاره به اینکه کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن و نگرانی همراهان بیماران باعث عصبانیت آنها می‌شود، افزود این شرایط هم همراهان بیماران و هم کادر درمان را عصبانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با تاکید بر اینکه «امر و نهی» به کادر درمان باعث کاهش کیفیت خدمات می‌شود، گفت: «کادر درمان واقعاً دیگر بریده‌اند و فقط باید نازشان را بکشیم تا بمانند و ارائه خدمات را ادامه دهد تا بتوانیم خدمات را به بیماران برسانیم و خدمات قطع نشود. زیرا اگر امید ملت از این حوزه هم بریده شود، دیگر نمی‌دانم چه اتفاقات بدی رخ خواهد داد.»

چندی پیش و در رابطه با کمبود تخت بیمارستانی، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، گفته بود که تنها ظرفیت موجود در بیمارستان‌ها یک هزار تختی است که در بخش اورژانس بیمارستان‌ها وجود دارد که بر اساس میزان ترخیص و فوت، تخت برای سایرین خالی می‌شود.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که بیماران و نزدیکان آنان برای پیدا کردن تخت خالی در بیمارستان‌ها با شماره ۶۰۷۰ تماس بگیرند تا بیمارستانی که تخت خالی دارد به آنان معرفی شود. برای بررسی وضعیت تخت‌های خالی بیمارستان کافی است به اطلاعاتی که این روزها اپراتورهای سامانه ۶۰۷۰ در اختیار مردم می‌گذارند، توجه کنیم؛ خبرگزاری تسنیم از قول یکی اپراتورهای سامانه جایابی تخت بیمارستانی در استان تهران نوشته است: «هیچ‌کدام از بیمارستان‌های تهران چه دولتی چه خصوصی، تخت خالی ندارند. حتی اورژانس بیمارستان‌های دولتی نیز پر از بیمار است. اگر حال بیمارتان خوب نیست او را به یکی از بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه ببرید تا پزشک ویزیتش کند و در صورت نیاز به بستری، در اورژانس منتظر بمانید تا تخت‌های بیمارستان خالی شود.»