شکایت از انس حقانی؛ نخست‌وزیر نروژ: نمی‌دانستم که او عضو هیئت است

کارستن توماسن، روزنامه‌نگار نروژی، در ژانویه ۲۰۰۸ در حمله افراد شبکه حقانی به هتل سرینا در کابل کشته شد

در پی سفر هیئت ۱۵ نفری طالبان برای شرکت در یک نشست سه روزه در اسلو، پایتخت نروژ، شکایت‌ها و انتقادات از حضور انس حقانی (عضو ارشد شبکه حقانی و برادر سراج‌الدین حقانی، رهبر آن شبکه) در ترکیب هیئت طالبان، افزایش یافته است. شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر، با ثبت شکایت از انس حقانی در اداره پلیس نروژ، خواهان بازداشت او شدند.

یوناس گار استوره، نخست‌وزیر نروژ، روز یکشنبه، ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن)، در پاسخ به آن انتقادات، در گفت‌وگویی با روزنامه داگبلادت گفت: «از قبل نمی‌دانستم که انس حقانی عضو هیئت طالبان است. وقتی آن‌ها به اسلو آمدند، نام‌هاشان را در رسانه‌ها دیدم.»

شماری از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران نروژ نیز از حضور انس حقانی در ترکیب هیئت طالبان که به اسلو سفر کرده است، خشمگینند و از عملکرد وزارت خارجه آن کشور در دعوت از طالبان و به ویژه انس حقانی، انتقاد کرده‌اند.

رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران نروژ با مطرح کردن حمله‌ خونین شبکه حقانی به هتل سرینا در کابل که در ژانویه ۲۰۰۸ انجام شد و در آن یک روزنامه‌نگار نروژی کشته شد، از حضور انس حقانی در داخل خاک نروژ انتقاد کردند. 

کارستن توماسن، روزنامه‌نگار نروژی، که با روزنامه داگبلادت کار می‌کرد و در ژانویه ۲۰۰۸، برای پوشش خبری سفر یوناس گار استوره، وزیر خارجه  وقت نروژ، به کابل رفته بود، در جریان حمله مهاجمان شبکه حقانی به هتل سرینا در مرکز شهر کابل، کشته شد. یوناس گار استوره که اکنون در جایگاه نخست‌وزیر نروژ خدمت می‌کند، در آن حمله آسیب ندید. او اکنون به دلیل حضور یک عضو ارشد شبکه حقانی در خاک نروژ، مورد انتقاد گسترده مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است. رسانه‌های نروژی نوشته‌اند که شبکه حقانی مسئولیت اجرای آن حمله را به عهده گرفته بود و سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان، به سازماندهی آن حمله اعتراف کرده است.

یان اریک اسمیلدن، خبرنگار پیشین روزنامه داگبلادت و از دوستان نزدیک کارستن توماسن، به شبکه تلویزیونی VG نروژ گفت: «من به عنوان دوست و همکار کارستن واکنش نشان می‌دهم، چون فکر می‌کنم خیلی وحشتناک است که انس حقانی در ترکیب هیئت طالبان به نروژ بیاید.» 

او افزود: «مایه تعجب است که وزارت خارجه نروژ، با چه سطحی از دقت فهرست اعضای هیئت طالبان را بررسی کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظاهر اطهری، روزنامه‌نگار افغان ساکن نروژ که کارزار ثبت شکایت علیه انس حقانی را راه‌اندازی کرده است، به ایندیپندنت فارسی گفت، پس از علنی شدن حضور انس حقانی در ترکیب هیئت طالبان در نروژ، شمار زیادی از نروژی‌ها و افغان‌های ساکن آن کشور، علیه او در اداره پلیس نروژ شکایت ثبت کردند تا به دلیل مشارکت او در جنایت‌های ضد بشری، بازداشت شود. 

ظاهر اطهری افزود: «کسانی که در افغانستان جنایت می‌کنند، نباید به این سادگی به کشورهای اروپایی و یا هر جای دیگری سفر کنند. انتقادهای زیادی از عملکرد وزارت خارجه نروژ در زمینه سفر طالبان به اسلو مطرح است، اما به‌ویژه حضور انس حقانی، باعث ناراحتی و اعتراض بسیاری از مردم شده است.»

اطهری تصریح کرد که ثبت شکایت‌های متعدد علیه حقانی، تلاشی است در راستای اجرای عدالت و محاکمه عاملان کشتارها در افغانستان. او گفت، وزیر خارجه و نخست‌وزیر نروژ، به شدت تحت فشار افکارعمومی هستند و رسانه‌های نروژ، پیوسته در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنند.

در همین حال، شماری از فعالان حقوق بشر علیه مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و رئیس هیئت این گروه در سفر به اسلو، نیز در اداره پلیس نروژ شکایت کردند و خواستار بازداشت او به اتهام جنایت‌های ضد بشری شدند. احسان قانع، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر، در نامه‌ای که برای شکایت از مولوی متقی به پلیس نروژ فرستاده شده است، می‌نویسد: «بر اساس اصل صلاحیت جهانی در حقوق بین‌الملل و فصل پنجم قانون جزای کشور نروژ، پلیس آن کشور، در امر دستگیری مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، مسئولیت قانونی دارد.»

نویسندگان این نامه، به دلایل امنیتی، نام‌های خود را در نسخه‌ای از آن که انتشارعمومی یافته است، درج نکرده‌اند.

در آن نامه آمده است که متقی پیش از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و در جریان جنگ مسلحانه طالبان علیه نظام جمهوری اسلامی افغانستان و متحدان بین المللی آن، در سمت‌های مهم تصمیم‌گیری و اجرایی آن گروه حضور داشته کرده است.

به گفته احسان قانع، این نامه از دادخواست دفتر سارنوالی محکمه بین‌المللی جزایی به عنوان منبع معتبر استفاده کرده است. در دادخواست دفتر سارنوالی محکمه بین المللی جزایی، گروه طالبان به ارتکاب بیش از ده جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده است. در آن گزارش گفته شده است که شورای رهبری طالبان که متقی یک عضو مهم آن است، عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری آن گروه در همه امور، ازجمله طراحی و اجرای استراتژی جنگی طالبان و نظارت بر اجرای آن بوده است. به باور آقای قانع، ارسال این نامه نشانگر آن است که نبرد حقوقی علیه طالبان همچنان ادامه دارد.

در  کنار ثبت شکایت علیه انس حقانی و مولوی امیرخان متقی، معترضان در شهر اسلو، همچنان در برابر ساختمان وزارت خارجه نروژ و هتل محل اقامت هیئت طالبان، به اعتراض خود علیه حضور طالبان در آن کشور ادامه می‌دهند. معترضان خواهان خودداری کشورها از به‌رسمیت شناختن طالبان، محاکمه جنایت‌کاران جنگی، تامین حق آموزش و کار برای دختران و زنان در افغانستان، و آزادی زنان ربوده شده از سوی طالبان هستند.

نشست سه‌روزه اسلو تا روز سه‌شنبه، ۲۵ ژانویه، ادامه خواهد داشت و هیئت طالبان، با نمایندگان کشورهای غربی، مشتمل بر فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان، در مورد مسایل مهمی مانند رسیدگی به اوضاع نابسامان اقتصادی، تشکیل دولت فراگیر، و وضعیت حقوق بشری در افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.

بیشتر از جهان