محسنی اژه‌ای: نگران هستم در آینده رمزارز‌ها برای دولت و مردم مشکل ایجاد کند

به‌تازگی معاون فناوری نوین بانک مرکزی از راه‌اندازی آزمایشی رمز پول بانک مرکزی با نام «رمز ریال» خبر داده است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با ابراز نگرانی از آینده رمزارزها، از بانک مرکزی خواست تا موضع خود را در قبال آن مشخص و شفاف کند.

به گزارش میزان، او در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با بیان اینکه ممکن است موضوع رمزارزها برای دولت و مردم ایجاد مشکل کند، در این باره گفت: «نگران هستم در آینده رمزارز‌ها برای دولت و مردم مشکل ایجاد کند. بانک مرزی باید به صورت شفاف موضع خود را در مورد رمزارز‌ها اعلام کند. اگر به این موضوع درست توجه نشود در آینده نه‌چندان دور ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اخیرا مهران محرمیان، معاون فناوری نوین بانک مرکزی از راه‌اندازی آزمایشی رمز پول بانک مرکزی با نام «رمز ریال» خبر داده است.

به گزارش ایرنا، او در این زمینه گفت: «به‌زودی فاز آزمایشی رمز ارز بانک مرکزی با نام رمز ریال اجرا می‌شود و استفاده عمومی دارد و به‌صورت اسکناس است، اما در فضای دیجیتال منتشر و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محرمیان، بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها در این خصوص فعالیت می‌کنند، در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از چند سال گذشته این موضوع مطرح شده و اقدامات فنی انجام شده و مقررات آن در شورای پول و اعتبار نیز تصویب شده است.

اما حالا رئیس قوه قضائیه نسبت به مسئله رمزارزها ابراز نگرانی کرده است.

خارج بودن ارزه‌ای دیجیتال از حوزه تسلط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی و ناشناس بودن مبدأ و مقصد تراکنش‌ها، امکان بی‌نظیری برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند تا بتواند فرایند دور زدن تحریم‌ها را گسترده‌تر کند.

دشواری دخالت دولت‌ها و کشورها در معاملات ارزه‌ای دیجیتال گرچه امکان مناسبی برای مقام‌های جمهوری اسلامی فراهم کرده تا به شیوه‌ای جدید تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنند ولی این ارزه‌ای نوظهور ریسک‌های بزرگی هم دارند. قیمت‌های پایه این ارز‌ها ثبات چندانی ندارند و با هر تحول بین‌المللی نوسان‌های بزرگی را تجربه می‌کنند.

از سوی دیگر بسیاری از نهادهای حکومتی خودشان با استفاده از برق ارزان یا رایگان دولتی به استخراج رمزارز اقدام کرده‌اند.

فهرست رسمی اشخاص، اماکن و نهادهایی است که از پرداخت پول برق معاف‌اند شامل: مساجد، حسینیه‌ها، موسسات قرآنی، دارالقرآن‌ها، حوزه‌های علمیه، گلزارهای شهدا، امامزاده‌ها، خانه‌های عالم روستاها و اماکن مذهبی اقلیت‌های دینی، جانبازان بالای ۲۵ درصد و خانواده‌های شهدا و قرارگاه‌های سپاه می‌شود. در این شرایط استخراج رمزارزها برای نهادهایی که از این رانت برخوردارند بسیار مقرون به صرفه است.

در سال ۱۳۹۸، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گزارشی چندین نهاد مهم سیاسی و امنیتی از جمله مجلس شورای اسلامی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شورای عالی امنیت ملی و صداوسیما را ذی‌نفع ارزهای دیجیتال معرفی کرد.