چرا هنگ‌کنگ ۲۵۰۰ پستاندار کوچک را معدوم کرد؟

تمام فروشگاه‌های حیوانات خانگی در شهر که همستر می‌فروشند باید تعطیل کنند

۱۱ همستری که جواب آزمایش‌شان مثبت شده بود، از هلند وارد شده بودند- BERTHA WANG / AFP

به گفته مقامات رسمی، آزمایش کووید-۱۹ یکی از «همستر»های تحویلی به مسئولان در هنگ کنگ، مثبت بود.

اوایل این هفته، این قلمرو واقع در جنوب شرقی آسیا اعلام کرد که پس از ابتلای ۱۱ نفر به ویروس کرونا در یک فروشگاه حیوانات خانگی، اقدام به از بین بردن نزدیک به دو هزار همستر کرد.

مقامات رسمی از صاحبان حیوانات خانگی خواستند تا همسترهایی را که طی چهار هفته گذشته خریداری کرده‌اند، برای معدوم کردن به آن‌ها تحویل دهند. دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد تا ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) در مجموع دو هزار و ۵۱۲ حیوان، از جمله دو هزار و ۲۲۹ همستر، به روش «بدون درد» معدوم شده‌اند.

به گفته مقامات، قبلا آزمایش کرونای برخی از جوندگان کوچک مثبت شده بود، اما این اولین مورد مربوط به یک همستر متعلق به دارندگان حیوانات خانگی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این راهبرد دولت انتقادات شدیدی را در پی داشت و هزاران نفر آمادگی خود را برای پنهان کردن یا به سرپرستی گرفتن همسترهای طردشده اعلام کردند. برخی از گروه‌ها پیشنهاد دادند که تاریخ رسیدهای خرید دستکاری شوند تا به دروغ، نشان دهند که همسترها قبل از ۲۲ دسامبر (یکم دی)، مهلت تعیین شده دولت، خریداری شده‌اند. بسیاری نیز در برابر مراکز جمع‌آوری تجمع کردند تا صاحبان حیوانات خانگی را از تحویل همسترها منصرف کنند.

دولت کری‌لام این انتقادها را غیرمنطقی خواند. دولت در جدیدترین بیانیه خود در روز یکشنبه، ۲۳ ژانویه، اعلام کرد: «(دولت) دوباره قویا به مردم توصیه می‌کند تا حیوانات خود...، همسترهای خریداری شده از فروشگاه‌های حیوانات خانگی از تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱  یا پس از آن را در اسرع وقت برای معدوم‌سازی بی‌درد تحویل دهند.»

۱۱ همستری که جواب آزمایش‌شان مثبت شده بود، از هلند وارد شده و در یک فروشگاه محلی حیوانات خانگی به نام «لیتِل باس» (Little Boss) فروخته شده بودند. آزمایش یکی از کارگران این فروشگاه و یک مشتری ۶۷ ساله آن نیز مثبت شده است. آثار وجود ویروس در انباری خارج از محل فروشگاه نیز یافت شد.

به تمام فروشگاه‌های حیوانات خانگی در شهر که همستر برای فروش دارند، نیز دستور داده شد برای انجام آزمایش و پاک‌سازی بیشتر، تعطیل کنند.

دولت هنگ‌کنگ اعلام کرد که حاضر نیست در تلاش‌های خود برای حفظ سیاست «کووید صفر» پذیرای هیچ خطری باشد، اما دوستداران حیوانات و سازمان‌های بهزیستی از این اقدامات خشمگین هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان