سرنخ تمام ترورها به یکی از اعضای حزب‌الله لبنان می‌رسد

حزب الله در تمامی پرونده های ترور سیاستمداران لبنان نقش دارد

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی).

در حالی که جهان در انتظار شنیدن حکم دادگاه بین المللی لاهه در مورد ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان است، دادگاه لاهه پرده از قضیه ای ترور دیگری برداشته است که مرتبط با پرونده قتل رفیق حریری می باشد. این کیفر خواست علیه یکی از فرماندهان سازمان حزب الله به نام سلیم جمیل عیاش و یکی از متهمان قتل رفیق حریری است که در این قضیه متهم به قتل سیاستمداران لبنانی شده است. همچنان در این کیفر خواست، مصطفی بدر الدین نیز متهم به دخالت در این پرونده شمرده شده است اما نسبت به درگذشت او، قاضی از ذکر نام او در حکم بازداشت خودداری کرده است.

کیفر خواست جدید، که پرونده ای جنایی تازه را باز می کند، حاوی 54 صفحه است و یک نسخه از این کیفر خواست پیش از آنکه منتشر شود به ، مروان حماده و الیاس المر، وزیران پیشین لبنان تحویل داده شده است. منابع قضایی معتقد اند که دادگاه، مدارک و شواهد ارائه شده را برای اجرای حکم مرتبط به این پرونده، کافی می داند. منابع یاد شده افزودند که شواهد به دست آمده حاکی از حضور سلیم عیاش در نزدیکی منزل مروان حماده، هنگام وقوع حادثه بوده است. نامبرده که در آن زمان سمت فرماندهی نیرو های حزب الله را در جنوب بیروت به عهده داشت، دقایقی قبل از وقوع انفجار که برای ترور مروان حماده طرح ریزی شده بود، در آنجا حضور داشته و در همان لحظات با مصطفی بدر الدین تماس تلفنی داشته است.

با توجه به شواهد ارائه شده در دادگاه و شیوه های مختلفی همچون انفجار از راه دور و استفاده از بمب های چسبی که به هدف ترور سیاستمداران لبنانی به کار گرفته شده است، اما سرنخ همه ای ترور ها به شخص سلیم عیاش و مصطفی بدر الدین که دادگاه او را به عنوان یکی از رهبران سازمان حزب الله معرفی می کند، بر می گردد. در پرونده ترور رفیق حریری، دادگاه لاهه، مصطفی بدر الدین را به عنوان مغز متفکر ترور و یکی از حامیان سازمان حزب الله نام برده بود اما اکنون او را به عنوان یکی از رهبران حزب الله محسوب می کند، مسئله ای که حزب الله را به عنوان یک ساختار سیاسی، متهم به قتل سیاستمداران لبنانی می کند. به ویژه این که در بند دوم ماده سوم اساسنامه دیوان بین المللی، به صراحت بیان شده است كه رئیس یک نهاد در قبال اقدامات زیر دستان خود مسئولیت دارد.

منابع قضایی، کیفر خواست تازه ای دادگاه لاهه را که اعضای حزب الله را در ترور شمار دیگری از مسئولان لبنانی متهم می کند، عامل دیگری برای متهم بودن سازمان حزب الله در پرونده های ترور شخصیت های سیاسی لبنان می دانند که بی تردید حزب الله را با چالش های قضایی رو به رو می کند.

افزون بر آن، در فهرست اتهامات ارائه شده علیه سلیم عیاش، اتهام تازه ای ذکر شده است که حزب الله را به عنوان یک سازمان به چالش می کشد. این اتهام متعلق به تشکیل " گروه اشرار" است که به هدف ترور شخصیت های سیاسی لبنان تشکیل شده است. البته اقدام به ایجاد چنین گروه مسلح و مجهز تروریستی، سازمان حزب الله را به صورت کل در چارچوب اتهام قرار می دهد.

در کیفر خواست اخیر دادگاه لاهه، تنها فردی که متهم شمرده می شود، سلیم عیاش است و از آنجا که سلیم عیاش دیگر زنده نیست، پس تردیدی نیست که این پرونده نیز مانند پرونده قتل رفیق حریری در حال بسته شدن باشد، زیرا متهمان هر دو قضیه، دیگر در قید حیات نیستند تا مورد مجازات قرار گیرند. البته با توجه به اینکه مرگ مصطفی بدر الدین تا کنون از سوی جهت های مورد اعتماد تأیید نشده است و تنها حزب الله آن را اعلام کرده است، دفتر وکلاء حمایت از آسیب دیدگان حادثه ترور رفیق حریری از دادگاه بین المللی لاهه خواسته است تا پیش از اطمینان از درگذشت مصطفی بدر الدین، پرونده حادثه را بسته نکند.

پس از متهم شدن سلیم عیاش در پرونده ترور سیاستمداران لبنانی، دادگاه لاهه حکم بازداشت سلیم عیاش را صادر کرده و از مقامات لبنانی و بین المللی خواسته است تا این فرد متهم را دستگیر کنند، این دومین حکم بازداشت علیه سلیم عیاش است، وی پیش از این، در پرونده قتل رفیق حریری نیز محکوم به بازداشت شده بود.

در پیوند به مسئله ای دستگیری متهمان، وجد رمضان، سخنگوی دادگاه بین المللی گفت  اجرای کیفر خواست و حکم بازداشت متهمان، مسئولیت دولت لبنان است و تنها مقامات لبنانی که از همه ای جریانات آگاهی دارند می توانند دستور دادگاه را به اجرا در آورند. البته تردیدی نیست که اجرای احکام دادگاه بین المللی لاهه در مورد متهمان پرونده قتل رفیق حریری، اقدام آسانی نیست، زیرا حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله پیش از این تأکید کرده بود که افراد مظنون در قتل رفیق حریری، شخصیت های بزرگ و مقدس هستند و او هرگز به بازداشت آن ها اجازه نخواهد داد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه