کیسه جاروبرقی، منبع اطلاعاتی دانشمندان در جستجوی آلاینده‌های سمی

یکی از منابع آلودگی ناشی از انتشار بنزین سرب‌دار و رنگ‌های قدیمی است

بررسی گرد و غبار خانه‌هایی از ۳۵ کشور جهان قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های سمی را تایید کرد-canva

مردم از ۳۵ کشور جهان خانه‌های خود را جاروبرقی کشیدند و گردوغبار جمع شده را به دانشگاه‌های کشورهای مختلف فرستادند، جایی که این گردوغبارها برای وجود فلزات بالقوه سمی مورد آزمایش قرار گرفت.

همه خانه‌ها غبار می‌گیرند، اما آیا گردوغبار خانه شما مانند گردوغبار خانه‌ای در چین یا ایالات‌متحده است؟ محققان در سراسر جهان متحد شده‌اند تا اولین داده‌های بین‌قاره‌ای جهان را در مورد گردوغبار خانگی جمع‌آوری کنند.

این اولین تلاش برای جمع‌آوری داده‌های جهانی از این نوع است که می‌خواهد منبع و خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض فلزات کمیاب و خطرناک را روشن کند.

این مطالعه نشان می‌دهد فرقی نمی‌کند که شما در یک کشور پردرآمد زندگی می‌کنید یا کم‌درآمد، ثروتمند هستید یا فقیر؛ همه ما از طریق گردوغبار در معرض آلاینده‌ها قرار داریم.

عوامل محیطی محلی و سابقه آلودگی‌ها می‌توانند وجه تمایز بین کشورهای مختلف باشند.

در نیوکالدونیا، جزایر دورافتاده در اقیانوس آرام، کروم، نیکل و منگنز بالا دیده شد که به دلیل ذوب سنگ، خاک و نیکل محلی بود. این عوامل ممکن است با افزایش سرطان ریه و تیروئید در نیوکالدونیا مرتبط باشد.

در نیوزلند غلظت آرسنیک به‌طور طبیعی بالا است. از هر سه خانه در نیوزلند یک خانه آلوده است. استرالیا هم دارای سطوح نگران‌کننده‌ای از آلودگی آرسنیک و سرب در گردوغبار خانه‌هاست. از هر شش‌ خانه استرالیایی یک خانه از میزان خطر قابل‌قبول برای سلامتی مشخص شده توسط آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده فراتر رفته است.

داده‌های آکرا در غنا نشان می‌دهد که خانه‌ها حاوی غلظت بالایی از سرب هستند که احتمالاً به دلیل عملیات بازیافت الکترونیکی در همان نزدیکی است. سیم‌کشی‌ها و مدارهای قدیمی برای استخراج فلزات سوزانده می‌شوند و این امر باعث می‌شود فلزات کمیاب مانند سرب، نیکل و مس به صورت گردوغبار در سطح شهر پراکنده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلاینده‌های گردوغبار خانه از کجا می‌آیند؟

یکی از منابع سرب ناشی از انتشار بنزین سرب‌دار و رنگ‌های قدیمی است.

منبع دیگر تخریب مصالح ساختمانی غنی از مس و روی است. این امر در خانه‌های قدیمی‌تر که فرسودگی بیشتری داشته‌اند و مدت طولانی‌تری در معرض انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده‌اند، شایع‌تر است.

سومین منبع رایج خاک است که از بیرون خانه به درون دمیده شده و توسط افراد و حیوانات خانگی وارد خانه می‌شود.

چه عواملی بر میزان خطرناک بودن گردوغبار شما تأثیر می‌گذارد؟

پژوهشگران همچنین داده‌های جهانی در مورد مصالح ساختمانی، حیوانات خانگی، سرگرمی‌ها، عادات و ویژگی‌های خانه‌ها را جمع‌آوری کردند.

آنچه بیشترین تفاوت را برای میزان آلودگی فلزات در گردوغبار ایجاد کرد، سن خانه، پوسته‌شدن رنگ، داشتن باغچه و سیگار کشیدن بود. جالب اینجاست که خانه‌هایی که باغچه دارند، غلظت بالاتری از آلودگی گردوغبار به سرب و آرسنیک داشتند.

خانه‌های قدیمی دارای سطوح بالاتری از آلودگی تمام فلزات به جز کروم بودند و بیشتر احتمال دارد بقایایی از رنگ‌های پوسته شده، ترافیک و آلاینده‌های صنعتی، آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی در آن‌ها وجود داشته باشد.

متأسفانه آنچه در بیرون است سر از خانه‌های ما درمی‌آورد، جایی که ما آن را استنشاق می‌کنیم و می‌بلعیم.

چگونه قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های گردوغبار را کاهش دهیم

جاروبرقی کشیدن مکرر، تمیز کردن و گردگیری با یک پارچه مرطوب می‌تواند خطر قرار گرفتن در معرض آلودگی با فلزات را برای شما کاهش دهد. جاروبرقی کشیدن آلودگی‌هایی مانند میکروپلاستیک‌ها را در گردوغبار خانه کاهش می‌دهد.

اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، رنگ دیوارها را در شرایط خوبی نگه دارید تا پوسته‌پوسته نشود.

سرگرمی‌هایی که در آن‌ها سرب به کار رفته مانند ماهیگیری، تیراندازی و فلزکاری می‌توانند بر میزان قرار گرفتن شما در معرض فلزات تأثیر بگذارند. سیگار نکشیدن در داخل خانه نیز قرار گرفتن در معرض کروم و منگنز را کاهش می‌دهد.

خاک بدون پوشش باغ یا باغچه خود را با مالچ یا چمن بپوشانید، از یک سیستم دوتایی پادری‌های بیرونی و داخلی استفاده کنید، کفش‌ها را بیرون در خانه در بیاورید.

با توجه به اینکه ما بیشتر عمر خود را در داخل خانه سپری می‌کنیم، بهتر است با کاهش گردو غبار معلق، فضای امن‌تری را برای نفس کشیدن فراهم کنیم.

بیشتر از علوم