سازمان ملل به زلزله‌زدگان بادغیس کمک می‌کند

ده‌ها خانوار‌ از ترس رانش زمین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در چادرها زندگی می‌کنند

در اثر زلزله‌ای به بزرگای ۵.۶ که در شمال‌غرب افغانستان رخ داد، حدود یک‌هزار خانه ویران شده و شمار جان‌باختگان نیز به ۲۷ نفر افزایش یافته است‌ـ عکس از فیسبوک @UNOCHAAfghanistan

براساس یافته‌های اولیه دفتر سازمان ملل در کابل و نهاد‌های امدادرسان، در اثر زلزله‌ای به بزرگای ۵.۶ که روز ۱۷ ژانویه در شمال‌غرب افغانستان رخ داد، حدود یک‌هزار خانه ویران شده و شمار جان‌باختگان نیز به ۲۷ نفر افزایش یافته است.

روز جمعه ۲۱ ژانویه (اول بهمن)، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد که کارکنان سازمان ملل و نمایندگان سازمان‌های امدادی بین‌المللی در بادغیس و محل زلزله حضور دارند و مشغول جمع‌آوری اطلاعات در مورد آسیب‌دیدگان و هماهنگی برای ارائه کمک‌های لازم‌اند.

این سازمان اعلام کرد که پس از انجام بررسی‎‌‌های اولیه، مشخص شده است که نه تنها شمار تلفات انسانی از آنچه پیش‌تر اعلام شده بود بیشتر است، بلکه خانه‌های بیشتری نیز ویران شده و منابع آبی در برخی روستا‌ها قطع شده است. زلزله‌زدگان در روستا‌های بدرواک، خاک‌پولک، سیاه‌سنگ و خوشه‌چین، بدون سرپناه‌اند و به کمک‌های غذایی، لوازم بهداشتی، و سرپناه نیاز فوری دارند. این روستا‌ها در اطراف شهرستان قادس و در ۵۷ کیلومتری مرکز استان بادغیس واقع شده‌اند که کانون زلزله اخیر بوده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل آمده است که در اثر زلزله روز دو‌شنبه ۱۷ ژانویه، که جان ۲۷ نفر را گرفت و هزار خانه را ویران کرد، زلزله‌ دیگری نیز روز پنجشنبه ۲۰ ژانویه، در روستای بدرواک رخ داد که یک کشته به جا گذاشت و آسیب‌هایی نیز به خانه‌های مسکونی وارد شد.

کارشناسان سازمان ملل و سازمان‌های امدادی که به شهرستان قادس اعزام شده‌اند، گزارش داده‌اند که احتمال رانش زمین در تپه‌های روستای بدرواک وجود دارد و برای پیشگیری از تلفات انسانی، ضروری است که خانه‌‎های روی تپه‌ها تخلیه شوند.

بر اساس این گزارش، ۲۵۲۰ نفر (۳۶۰ خانوار) باید به مکان جدیدی منتقل شوند و امکانات سرپناه و نیاز‌های اولیه برای آنان فراهم شود تا در صورت رانش زمین، آسیب نبینند. صد‌ها خانوار در روستا‌های مختلف قادس، از ترس زلزله و رانش زمین، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در نبود امکانات مورد نیاز، در هوای سرد توی چادر زندگی می‌کنند. 

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که تلاش‌ برای رساندن مواد غذایی، پوشاک، سرپناه موقت، و مواد بهداشتی به آسیب‌دیدگان ادامه دارد. با این حال، بارش شدید برف و باران در شماری از استان‌های افغانستان از جمله بادغیس، در حالی که راه‌های ارتباطی برخی از شهرستان‌ها با مراکز استان‌ها قطع شده است، ممکن است روند کمک‌رسانی به آسیب دیدگان را مختل کند. 

صبح روز شنبه ۲۲ ژانویه، ساکنان بادغیس با انتشار ویدیوها و عکس‌هایی از بارش برف‌ شدید، از مسدود شدن راه‌های ارتباط میان روستا‌ها و شهر خبر دادند. ساکنان بادغیس در این ویدیوها ابراز نگرانی می‌‌کنند که با قطع شدن راه‌های ارتباط، بهای مواد خوراکی افزایش می‌یابد و روند کمک‌رسانی به نیازمندان نیز مختل می‌شود. آنان از مسئولان طالبان می‌خواهند که هرچه زودتر برای پاک‌سازی راه‌ها اقدام شود. 

بادغیس از استان‌های فقیرنشین و کوهستانی افغانستان است که در ۲۰ سال گذشته نیز به ترمیم و بازسازی آن توجه چندانی نشد.