آلودگی هوا با تغییر حس بویایی حشرات، از ميزان گرده‌افشانی می‌کاهد

میزان گرده‌افشانی تا حدود یک‌سوم معمول کاهش یافته است

موارد نشستن حشرات روی گل‌ها با افزایش میزان دود دیزل اگزوز و اوزون، تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد- Pexels

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که الودگی هوا می‌تواند به تغییر رایحه گل‌ها بینجامد و در نتیجه، توانایی زنبورها و پروانه‌ها را برای گرده‌افشانی تضعیف کند.

پژوهشگران نتیجه‌گیری کرده‌اند که وجود آلاینده‌های معمول هوا، از جمله دود دیزل اگزوز اتوموبیل‌ها، میزان گرده‌افشانی را تا ۳۱ درصد کاهش داده است.

این نخستین تحقیقی است که پیامد منفی آلودگی هوا را بر این روند بسیار مهم در محیط طبیعی ارزیابی می‌کند.

دکتر رابی گرلینگ، استاد دانشگاه ردینگ که صدر این پژوهش است، می‌گوید: «از مطالعات آزمایشگاهی پیشین می‌دانستیم که دود دیزل اتوموبیل می‌تواند تاثیری منفی بر گرده‌افشانی حشرات داشته باشد، اما پیامدی که در محیط باز کشف کردیم، به مراتب چشمگیرتر از انتظارمان بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش که در نشریه «ساینس دایرکت» منتشر شده است، نتیجه‌گیری می‌کند که در مناطقی که آلاینده‌های هوا افزایش یافته است، تعداد گرده‌افشانان تا ۷۰ درصد افت کرده است.

موارد نشستن حشرات روی گل‌ها نیز با افزایش سطح دود دیزل اگزوز و اوزون که هر دو می‌توانند با رایحه گل‌ها وارد فعل و انفعال شوند، تا ۹۰ درصد کاهش یافته بوده است.

در مجموع، میزان گرده‌افشانی تا حدود یک سوم معمول کاهش یافته است.

دکتر جیمز رایالز، استاد دانشگاه ردینگ، می‌گوید: «این نتیجه‌گیری نگران‌کننده است، زیرا وجود این آلاینده‌ها در هوایی که بسیاری از ما همه‌روزه تنفس می‌کنیم، معمول است.» 

او می‌افزاید: «می‌دانیم که این آلاینده‌ها برای سلامت ما زیان‌آورند، و کاهش چشمگیر در تعداد گرده‌افشان‌ها و فعالیت‌شان نیز به‌روشنی نمایانگر پیامد آن بر زیست‌بوم طبیعی است که به آن متکی هستیم.»

دکتر کریستیان فرنگ (Christian Pfrang) از دانشگاه برمینگام و از مولفان این گزارش، می‌گوید که پیامد آلودگی جوی «عواقبی مستقیم بر تولید غذا و نیز انعطاف‌پذیری محیط طبیعی ما دارد.»

© The Independent