احمدی‌نژاد: آذربایجان و ارمنستان در حوزه فرهنگی ایران بزرگ تعریف می‌شوند 

«مفهومی تحت عنوان «جریان ایران‌شهری» در ایران وجود ندارد»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون اینترنتی «گرچک حیات» ترکیه، در پاسخ به پرسشی درباره مناقشات جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و نقش کشورهای همسایه گفت که در ایران مفهومی تحت عنوان «جریان ایران‌شهری و ملی‌گرایی افراطی پارسی» وجود ندارد.

او این اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرنگار این شبکه که گفت یکی از مشاوران احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری او و در جریان جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ از رویکرد جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده و از «فاکتور نفوذ جریان ایران‌شهری و ملی‌گرایی افراطی پارسی» در بدنه دستگاه دیپلماسی ایران سخن گفته است، بیان کرد.

به گزارش دولت بهار، احمدی‌نژاد تاکید کرد: «ایران متشکل از اقوام گوناگونی است که همه با هم ایران را به‌وجود آورده‌اند. حوزه فرهنگی ایران بسیار وسیع‌تر از حوزه جغرافیایی آن است. همه ایرانی‌اند. آذربایجان، بلوچستان، مازندران، اراک یا همدان بخشی از ایران‌اند. همه ایرانی‌اند. ایران متعلق به گروه خاصی نیست.»

رئیس دولت‌های نهم و دهم ایران اضافه کرد: « آذربایجان و ارمنستان در حوزه فرهنگی ایران بزرگ تعریف می‌شوند. ما اسم آن را حوزه فرهنگی بزرگ گذاشته‌ایم. همه ما متعلق به یک حوزه فرهنگی‌ایم. همه با هم برادریم اما در چند کشور تقسیم شده‌ایم و همه کشورها استقلال یکدیگر را به رسمیت شناخته‌ایم.»

او در پاسخ به خبرنگار که پرسید «پس شما آن را مسئله‌ای جدی نمی‌بینید» گفت: «ملت ایران بسیار رشید است و واقعا خواهان ارتباطات دوستانه با تمام دنیا و به‌ویژه همسایگان است. تاریخ ایران تاریخ صلح و دوستی و برادری و احترام به سایر ملت‌ها است. همین الان خیلی از ایرانی‌ها که اینجا زندگی می‌کنند، دوستان صمیمی مردم ترکیه‌اند و احترام خودشان را نه در نقطه مقابل، بلکه در خدمت کشور ترکیه می‌بینند.»

احمدی‌نژاد درباره تحولات اخیر قزاقستان نیز گفت: «قزاقستان ملتی دارد که باید طبق خواسته و اراده آن‌ها اداره شود: اما خواسته مردم با تفنگ پاسخ داده شده است. معنایش این است که یک عده کشور را نه متعلق به مردم، بلکه متعلق به خودشان می‌دانند. کشوری مثل روسیه هم به خودش اجازه داده است با استناد به چیزهایی که یک عده برای خودشان نوشته‌اند، در امور قزاقستان دخالت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه اضافه کرد: «اگر قراردادی نوشته شده است، باید به رای مردم گذاشته شود و اگر نگذاشتند، بدیهی است که هیچ اعتباری ندارد. مردم اعتراض دارند؛ مسئولان هم موظف‌اند حرف مردم را گوش دهند؛ اگر حرف درستی می‌زنند، باید از آن تبعیت کنند و اگر درست نمی گویند، باید آن‌ها را قانع کنند.»

رئیس‌جمهوری سابق ایران درباره تفاهم همکاری بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و روسیه و برخی انتقادها از آن گفت: «هر قراردادی به خصوص قراردادهای طولانی‌مدت ۲۰ یا ۲۵ ساله، اگر عادلانه نباشد و منافع ملت را تامین نکند، فاقداعتبار است. اگر مورد تایید ملت نباشد، باز هم فاقداعتبار است. اگر پنهان از نظر ملت بسته شود، معنایش این است که مطالبی دارد که به ضرر ملت است. خوب باز هم این فاقداعتبار است.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در برابر حکومت طالبان در افغانستان گفت: «طالبان هنوز مستقر نشده است. اینکه اسلحه بگیرند و ملتی را تضعیف کنند، معنایش استقرار نیست. استقرار زمانی است که یک ملت رضایت دهد و با رای خود پشتیبانی کند.»

او درباره تاثیر تحولات افغانستان بر منطقه، به‌ویژه کشورهای همسایه، گفت: «ایران یکی از طرف‌هایی است که اگر آن‌ها در آنجا استقرار پیدا کنند، آسیب زیادی خواهد دید. من شنیده‌ام که آمریکایی‌ها به‌صراحت اعلام کرده‌اند داعش و القاعده دارند در افغانستان تجدید سازماندهی می‌کنند. اگر سازماندهی کنند، حتما برای همسایگان از جمله ایران، مزاحمت بسیار بزرگی خواهند داشت.»