اشعه ایکس می‌تواند کرونا را ظرف چند دقیقه تشخیص دهد

این فناوری می‌تواند با دقت عمل ۹۸ درصد تشخیص دهد بیمار واقعا به کرونا مبتلا است یا خیر

آزمایش پی‌سی‌آر همچنان موثرترین نوع آزمایش تلقی می‌شود، اما روند آن کند است‌ــRODRIGO BUENDIA / AFP

با تولید فناوری پیشگامانه یک تیم تحقیقاتی، دانشمندان می‌توانند به‌جای تست‌های معمول پی‌سی‌آر، از اشعه ایکس استفاده کنند که کووید‌ـ‌۱۹ را در چند دقیقه تشخیص می‌دهد.  

در این پژوهش، که تیم دانشگاه وست اسکاتلند (UWS) انجام داده است‌، یک الگوریتم ویژه هوش مصنوعی اسکن اشعه ایکس بیمار را با حدود ۳۰۰۰ بیمار مبتلا به کووید، افراد سالم و بیماران مبتلا به ذات‌الریه ویروسی مقایسه می‌کند.

این فناوری می‌تواند با دقت عمل ۹۸ درصد بگوید آیا بیمار واقعا به کرونا مبتلا است یا خیر.

این روش جدید در مقایسه با آزمایش‌های پی‌سی‌آر که نتیجه‌اش حدود دو ساعت بعد مشخص می‌شود، می‌تواند ظرف چند دقیقه جواب بدهد‌ــ که در صورت عرضه، می‌تواند از فشار موجود بر نظام‌های درمانی در سراسر جهان بکاهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور نعیم رمضان، رئیس تیم پژوهشی سه‌نفره دانشگاه وست اسکاتلند که این پروژه را انجام داده‌اند، می‌گوید: «مدت‌ها به ابزاری نیاز بود که بتواند به‌سرعت و با اطمینان کووید‌ـ۱۹ را ردیابی کند و این امر با بروز سویه اومیکرون موضوعیت بیشتری پیدا کرده است.»

«چندین کشور جهان به‌‌دلیل محدودیت ابزار تشخیص، قادر به انجام آزمایش‌های کووید در سطوح گسترده نیستند، اما این شیوه برای ردیابی سریع ویروس از فناوری استفاده می‌کند که به‌‌آسانی در دسترس است.»

اما پروفسور رمضان، که مدیر مرکز پژوهش موثر و محاسبات انسانی برای محیط‌های هوشمند (Affective and Human Computing for SMART Environments Research Centre) در دانشگاه وست اسکاتلند است، تاکید کرد بعید می‌داند که نیاز به آزمایش‌های پی‌سی‌آر رفع شود.  

او گفت: «علائم کووید‌ـ۱۹ در مراحل اولیه ابتلا با اشعه ایکس دیده نمی‌شود، بنابراین باید توجه داشت که این فناوری نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین آزمایش‌های پی‌سی‌آر شود.»

«اما [این فناوری] همچنان می‌تواند در مواقعی که امکان آزمایش پی‌سی‌آر در دسترس نیست، نقشی مهم در مهار گسترش ویروس ایفا کند و [ابرازی] بسیار مهم و احتمالا نجات‌بخش است.»

در حال حاضر دانشمندان قصد دارند پژوهش درباره این شیوه نوین آزمایش [کووید] را گسترش دهند و تعداد بیشتری از تصاویر اشعه ایکس را مقایسه کنند تا ببینند آیا از این فناوری می‌‌شود در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها استفاده کرد یا خیر.  

آزمایش پی‌سی‌آر‌ـ‌ـ یا واکنش زنجیره‌ای پلیمراز‌ــ یک آزمایش مولکولی است که مستلزم حضور دانشمندان در آزمایشگاه برای بسط میزان نمونه‌های کوچک آران‌ای است که با ابزاری موسوم به دستگاه چرخش حرارتی، داخل اسید دی‌اکسی ریبونوکلئیک (دی‌ان‌ای) گذاشته می‌شود.

سپس، این دی‌ان‌ای تا هنگامی‌ که ویروس کووید ‌قابل ردیابی شود‌، اگر ویروسی وجود داشته باشد، تکثیر می‌شود. اگر ویروس سارس‌ـ‌‌‌کوو‌ـ۲ ردیابی شود، یکی از مواد شیمیایی در این دستگاه نور فلورسنت می‌تاباند.

هرچند این تست همچنان موثرترین نوع آزمایش تلقی می‌شود، اما روند آن کند است و در بریتانیا در دوره موج‌های سویه‌های دلتا و اومیکرون، مدت انتظار برای جوابش تا پنج روز طول می‌کشد.

اگر دانشمندان بتوانند در عوض از اشعه ایکس و تحلیل رایانه‌ای استفاده کنند، این ابزارها می‌توانند در شناسایی ویروس به‌مراتب موثرتر عمل کنند.

پروفسور میلان رادوساولیویچ، معاون بخش پژوهش و نوآوری‌های دانشگاه وست اسکاتلند، این کشف جدید را «نقطه عطف احتمالی» توصیف کرد. 

او گفت: «از انگیزه و نوآوری پژوهشگرانمان که در سطح بین‌المللی شناخته شده‌اند، بسیار مفتخرم. آن‌ها درصدد یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات اضطراری جهانی‌اند.» ‌

این خبر به دنبال اعلام تغییرهایی در الزام آزمایش کووید در انگلستان در ماه جاری منتشر شد، که بر اساس این تغییر روند، از ۱۱ ژانویه، افراد آلوده به ویروس که علائم ندارند و جواب آزمایش سریع آنتی‌ژن آن‌ها مثبت است، دیگر لازم نیست برای تایید، آزمایش پی‌سی‌آر هم بدهند.  

 

© The Independent