«۱۹ هزار میلیارد تومان برای افزایش جمعیت تصویب کردیم»

فعالان مدنی بارها تذکر داده‌اند آنچه در نهایت از دل این طرح بیرون می‌آید تولد کودکان فقیری است که از کمترین امکانات طبیعی و حقوق شهروندی برخوردار نیستند

«طرح جمعیت و تعالی خانواده» معروف به طرح «جوانی جمعیت» اقدام مجلس یازدهم برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای است - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

محمد حسینی معاون امور مجلس ابراهیم رئیسی درباره بودجه طرح افزایش جمعیت گفت: «با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به‌عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده تصویب کرده ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده است.»

به گزارش فارس، او با بیان اینکه طرح فوق به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است، در مورد جزئیات آن، افزود: «در این طرح مشوق‌هایی برای ازدواج و فرزندآوری دارد که افزایش سه برابری یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی و معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد در آن دیده شده است.»

از زمان اعلام خبر طرح افزاش جمعیت، بسیاری از کارشناسان در حوزه‌های مختلف به انتقاد از آن پرداختند.

«طرح جمعیت و تعالی خانواده» معروف به طرح «جوانی جمعیت» اقدام مجلس یازدهم برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای است. رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۲ از کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور خواست افزایش جمعیت کشور را در دستور کار قرار دهند. پس از اینکه سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای به نهادهای اجرایی ابلاغ شد، رسانه‌های وابسته به حکومت ایران تبلیغات در مورد وجود بحران جمعیت در ایران آغاز کردند. هم‌زمان برای مواردی مثل پیشگیری از بارداری ناخواسته و سقط‌ جنین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی ایجاد شد و کار به آن‌جا رسید که مجلس شورای اسلامی برای حذف غربالگری پیش از تولد نیز اقدام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه‌های حاکمیتی در حالی ادعا می‌کنند ایران با بحران جمعیت مواجه است که در چهار دهه گذشته، افزایش مشکلات اقتصادی، ناپایداری‌های اجتماعی و نبودِ آزادی‌های مدنی انگیزه بسیاری از جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری را از بین برده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی به‌جای حل مشکلاتی که ریشه در سیاست‌های اجرایی دارد، درصدد افزایش جمعیت فقیر کشورند.

فعالان مدنی بارها تذکر داده‌اند آنچه در نهایت از دل این طرح بیرون می‌آید تولد کودکان فقیری است که از کمترین امکانات طبیعی و حقوق شهروندی برخوردار نیستند، چرا که حتی خانواده‌های قشر متوسط نیز حاضر نیستند با این مشوق‌ها اقدام به فرزندآوری کنند.

عمده انتقادات به اتخاذ سیاست‌های تشویق به فرزندآوری یا ازدواج،  آن هم در شرایطی که هر روز سایه فقر و تنگدستی بر سر جامعه سنگین‌تر می‌شود، متوجه بروز بیشتر بحران‌هایی چون پدیده «کودک‌همسری»، «معلولیت کودکان» و «مشکلات ژنتیکی» است.