محاکمه گردشگر فرانسوی در ایران: در دادگاه چه گذشت؟

وکیل بنجامین بریر: با استفاده از واژه «مبادله» تکلیف را معلوم کردند

بنجامین بریر، گردشگر جوان فرانسوی، در زندان وکیل‌آباد مشهد بازداشت است- Saeid Dehghan's Twitter account / AFP

نخستین جلسه محاکمه بنجامین بریر، گردشگر جوان فرانسوی که به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در ایران بازداشت شده است، روز پنجشنبه در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد.

او در قسمتی از سفر خود به کشورهای مختلف آسیا، اوایل دی‌ ۱۳۹۸ زمینی به ایران آمد و اوایل خرداد ۱۳۹۹ پس از به‌ پرواز درآوردن یک پهپاد در دشت‌های نزدیک مرز ایران و ترکمنستان بازداشت شد.

این شهروند ۳۶ ساله فرانسوی که از آن زمان تاکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت موقت به‌ سر می‌برد، از چهارم دی‌ ماه ۱۴۰۰ به‌‌ دلیل محرومیت از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش اعتصاب غذا کرده است.

سعید دهقان، وکیل بریر، روز چهارشنبه از برگزاری نخستین جلسه محاکمه موکلش در روز پنجشنبه، ۳۰ دی ۱۴۰۰، خبر داد و امروز در یک توییت به چند نکته از جمله تغییر مکان دادگاه از شعبه ۳ به شعبه ۴ اشاره کرد.

او در ادامه این پیام نوشت که با وجود غیرعلنی بودن جلسه، دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری به دادگاه آورده شده بود و از همان اول جلسه هم موضع قاضی معلوم بود و «با استفاده از واژه مبادله تکلیف را هم معلوم کردند!»

در حال حاضر، چند شهروند خارجی و چندین ایرانی دوتابعیتی با اتهام‌های عمدتا امنیتی در زندان‌اند و کشورهای غربی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در مذاکرات به عنوان «اهرم فشار» و با هدف امتیازگیری از آن‌ها استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید دهقان روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز هم گفت که احتمالا جلسه دیگری در کار نخواهد بود و حکم اوایل هفته آینده صادر می‌شود. او افزود: «به دلیل نبود مدارک کافی و دفاع محکم ما، امیدواریم قاضی مجازات حداقلی را در نظر بگیرد.»

محاکمه این شهروند فرانسوی پس از گذشت بیش از یک سال بازداشت در حالی آغاز شده که جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی، از جمله فرانسه، برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال مذاکره‌اند؛ مذاکراتی که هنوز به نتیجه نرسیده است.