مقام آمریکایی: ایران سرعت مذاکره را بیشتر کند یا از شتاب برنامه هسته‌ای بکاهد

اخیرا پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین بوده، اما به‌طرز دردآوری آهسته و اندک و هنوز مسائل محوری حل نشده باقی مانده‌اند»

«می‌خواهیم زود به توافق برسیم.در عین حال برای احتمال فروپاشی  که به مرگ احتمالی برجام منجر خواهد شد، آماده‌ایم»-Handout / AFP

یک مقام ارشد آمریکایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای وین گفت، برای رسیدن به توافق، ایران یا باید سرعت خود در مذاکرات را بیشتر کند یا برای فراهم آوردن زمان بیشتر به‌منظور دیپلماسی از سرعت برنامه هسته‌ای خود بکاهد.

وب‌سایت اکسیوس روز چهارشنبه در گزارشی با این مقدمه نوشت، مقام‌های دولت جو بایدن آخر ژانویه یا اول فوریه را به عنوان یک ضرب‌الاجل غیررسمی برای گفت‌وگوهای احیای برجام اعلام کرده‌اند و دلیل عمده آن این است که معتقدند پیشرفت‌های هسته‌ای ایران خیلی زود توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یا همان برجام را ناکارآمد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکسیوس در ادامه از قول یک مقام ارشد آمریکا که هویت او را مشخص نکرد، نوشت: «اخیرا پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین بوده، اما به‌طرز دردآوری آهسته و اندک و هنوز مسائل محوری حل نشده باقی مانده‌اند.»

دور هشتم مذاکرات غیرمستقیم نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده با هماهنگی اتحادیه اروپا و سایر اعضای باقی‌مانده برجام – یعنی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان – در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است.

یک دیپلمات اروپایی که در جریان مذاکرات قرار دارد گفت، شکاف‌ها بین هیات‌های مذاکره کننده در مورد گام‌هایی که ایران باید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد و گستره لغو تحریم‌های تهران از سوی واشنگتن، و همچنین تضمین‌هایی که ایران خواسته تا دولت‌های بعدی آمریکا نتوانند دوباره از توافق خارج شوند، هنوز باقی است.

مقام آمریکایی به اکسیوس گفت: «ما از هر زمان دیگری به رسیدن به توافق نزدیک‌تریم، اما در عین حال از هر زمان دیگری به فروپاشی مذاکرات نیز نزدیک‌تر هستیم.» او افزود: «ما آماده‌ایم و تمایل داریم که زود به توافق برسیم. اما در عین حال برای احتمال فروپاشی نیز که به مرگ احتمالی برجام منجر خواهد شد، آماده هستیم.»

در ادامه گزارش آمده است که مذاکرات در وین برای دست‌کم چند هفته دیگر ادامه خواهد یافت، اما مقام آمریکایی گفته است که آنها نمی‌توانند به همین روال کنونی برای مدت طولانی ادامه دهند.

آمریکا و دیگر طرف‌های توافق با ایران برای مقام‌های جمهوری اسلامی روشن کرده‌اند که اگر برای دیپلماسی زمان بیشتری نیاز باشد، آنها باید از سرعت برنامه هسته‌ای‌شان کم کنند.

به گفته منبع آمریکایی اکسیوس، در حال حاضر تمامی تلاش‌ها بر بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متمرکز است، نه رسیدن به نوعی توافق موقت. ایران نیز تاکید دارد که خواهان یک توافق موقت نیست.