اگر سرما خوردید، فرض را بر این بگذارید که اومیکرون گرفته‌اید

با وجود نگرانی‌ از آغاز موج ششم همه‌گیری در ایران، وزیر کشور دستور بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها را صادر کرد

موج ششم کرونا در ایران آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سه یا چهار هفته آینده «پیک بیماری» شروع شود - newsaf

محمدحسین سرمست، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با اعلام افزایش موارد ابتلا به کرونا، گفت: «اکنون همه سرماخوردگان باید خود را مبتلا به سویه اومیکرون فرض کنند و در صورت بروز علائم، خود را قرنطینه کنند.» در خبری دیگر، مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، از آغاز موج ششم کرونا در ایران خبر داد و گفت تا سه یا چهار هفته آینده به «پیک بیماری» می‌رسیم. با وجود افزایش نگرانی‌ها درباره آغاز موج ششم همه‌گیری، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای خطاب به سه وزیر و رئیس دانشگاه آزاد، بر بازگشایی حضوری تمام کلاس‌های درس تاکید کرد.

آغاز موج ششم کرونا

محمدحسین سرمست، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با بیان اینکه در شرایط فعلی هرگونه سرماخوردگی باید ابتلا به کرونا و سویه اومیکرون فرض شود، به خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به اینکه تنها از یک درصد موارد مثبت کرونا تست تشخیص اومیکرون گرفته می‌شود، مردم نباید به عدد مبتلایان به اومیکرون توجه کنند.» به گفته او، بسیاری از مبتلایان نیز برای آزمایش مراجعه نمی‌کنند و به همین دلیل، تعداد مبتلایان به این سویه بیشتر از آمار رسمی است.

سرمست همچنین گفت که خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و حتی مرگ در اثر ابتلا به سویه اومیکرون وجود دارد. این موضوع را مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، نیز تایید کرد و به خبرگزاری میزان گفت: «هنگامی‌ که موارد ابتلا به اومیکرون افزایش یابد و زمینه هم فراهم باشد، امکان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این سویه هم وجود دارد.»

محرز با بیان اینکه موج ششم کرونا در ایران آغاز شده است، پیش‌بینی کرد که تا سه یا چهار هفته آینده «پیک بیماری» شروع شود.

بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها

در شرایطی که سویه اومیکرون ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش است و تعداد بیشتری از افراد را مبتلا می‌کند، وزیر کشور به‌عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا» در نامه‌ای به سه وزیر و رئیس دانشگاه آزاد، تاکید کرد که تمام کلاس‌های درس باید به‌صورت حضوری بازگشایی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد وحیدی در نامه خود نوشت: «کلیه کلاس‌های درس کلیه دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش، به‌ویژه برگزاری امتحانات و دفاع پایان‌نامه‌های تحصیلی باید به‌صورت حضوری برقرار شود.»

به گزارش پایگاه خبری تابناک، در بندپایانی این نامه آمده است که «مسئولان محترم دانشگاه‌ها و روسای محترم ادارات کل آموزش‌وپرورش و مدیران مدارس موظف به اجرای این ابلاغیه‌اند» و از مخاطبان نامه، یعنی سه وزیر یاد شده و رئیس دانشگاه آزاد خواسته شده است «گزارش تحقق مصوبه [بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها] به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود».

این دستور در حالی به وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها ابلاغ شد که جامعه پزشکی درباره بازگشایی‌ها در شرایط کنونی هشدار داده‌ و در بسیاری از کشورها، هم‌زمان با گسترش سویه اومیکرون، مقررات و محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا بار دیگر بازگشته‌اند.

احمد وحیدی هفته پیش نیز گفته بود که درصد بالایی از دانش‌آموزان دوز اول و دوم واکسن را تزریق کرده‌اند و برای بازگشایی مدارس مانعی وجود ندارد. این ادعا در حالی مطرح شد که هنوز تعداد زیادی از دانش‌آموزان واکسینه نشده‌اند و نوبت سوم واکسن بسیاری از شهروندان نیز هنوز فرا نرسیده است. علاوه بر این، حدود هفت میلیون نفر در ایران هیچ واکسنی نزده‌اند.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، به خطر ابتلای این هفت میلیون نفر به سویه اومیکرون اشاره کرد و گفت: «چون این گروه هیچ ایمنی ندارند، ممکن است به سویه دلتا هم مبتلا شوند و شاید یکی از علل طولانی شدن گردش دلتا در کشور همین افراد واکسن‌نزده باشند. اکنون هم خطر اومیکرون و هم خطر دلتا وجود دارد و کسانی که واکسینه نشده‌اند، خطر اصلی برای حمله هر دوسویه کرونا به شمار می‌روند.»

طبرسی نیز همچون دیگر کارشناسان از افزایش تعداد مبتلایان در هفته‌های آینده خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفت: «این روند در دنیا اتفاق افتاده است و برای ما هم دور از انتظار نیست. ما از کل دنیا مستثنا نیستیم. یک افزایشی در موارد خواهیم داشت اما چیزی که مهم است این است که این افزایش به پیک یا معضل بهداشتی تبدیل نشود.»