«مردم فقط توانستند بگریزند؛ همه چیز ویران شد»

فوران آتشفشانی روز شنبه، باعث وقوع سونامی در این جزیره دورافتاده اقیانوس آرام شد

به گزارش بی‌بی‌سی، پس از فوران آتش‌فشانی و سونامی پیامد آن، مردم تونگاتبار در سرتاسر جهان نگران سرنوشت وابستگان خود هستند. 

آتشفشان هونگا تونگا-هونگاهاآپای در شصت و پنج کیلومتری شمال نوکوآلوفا، ‌پایتخت تونگا، روز شنبه فوران کرد.

هنوز مرگ هیچ‌کس در این رویداد تأیید نشده است، اما به دلیل اختلال در ارتباطات، ارزیابی میزان خسارت‌ها و آسیب‌ها دشوار است. 

دوستان و وابستگان آنجلا گلاور، زنی بریتانیایی، در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند او در میان امواج عظیم ناپدید شده است. 

ده هزار کیلومتر آن‌سوتر، در ساحلی در شمال پرو، دو تن بر اثر امواج بلند ناشی از آن فوران آتش‌فشانی غرق شدند. 

نیوزیلند و استرالیا برای پایش اوضاع پروازهایی انجام داده‌اند و نیوزیلند می‌گوید خسارت چشمگیری در امتداد ساحل غربی تونگاتاپو، که جزیره اصلی تونگا است، دیده می‌شود. 

ارتباطات تلفنی و اینترنتی در تونگا به شدت محدود است و تماس با مناطق ساحلی دورافتاده کاملا قطع است.

صفحه فیس‌بوکی اقامتگاه ساحلی هاآتافو در جزیره تونگاتاپو، از نابودی آن اقامتگاه و تمام خط ساحلی غربی جزیره خبر می‌دهد.

آن یادداشت فیس‌بوکی می‌گوید: «مردم تنها توانستند از میان بوته‌ها بگریزند و جان خود را نجات بدهند، بی‌آن‌که فرصت کنند چیزی را با خود ببرند. همه چیز نابود شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باربارا دریور، خبرنگار حوزه اقیانوس آرام تلویزیون نیوزیلند، می‌گوید یه دلیل آسیب دیدن کابل اصلی در بستر دریا، دست‌کم دو هفته طول می‌کشد تا شبکه اینترنت و تلفن‌های بین‌المللی دوباره به کار افتند. 

سازمان صلیب سرخ اعلام کرد تلفن‌های ماهواره‌ای نیز که برای بسیاری از سازمان‌های کمک‌رسانی حیاتی‌ است، به دلیل ابر خاکستر آتش‌فشانی بر فراز آن منطقه، در دسترس نیستند. این سازمان برآورد می‌کند که تا هشتاد هزار تن از این سونامی تاثیر گرفته باشند.

از آنجا که غبار و خاکستر آتشفشانی ممکن است منابع آب را آلوده کرده باشد، به مردم توصیه شده است آب بطری‌شده بنوشند و ماسک به صورت بزنند. 

تونگا از ۱۷۰ جزیره پراکنده تشکیل شده است و در پهنه‌ای نزدیک به ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع گسترده‌ است. جمعیت تونگا نزدیک به صدهزار تن است که بیشتر آنان در جزیره تونگاتاپو زندگی می‌کنند. 

بیشتر از جهان