محافظه‌کاران بریتانیا تا پنج سال دیگر بودجه عمومی بی‌بی‌سی را قطع می‌کنند

بی‌بی‌سی باید برای مدیریت بودجه خود هزینه‌ها را کاهش دهد

یکی از گزینه‌های پیش روی بی‌بی‌سی دریافت مستقیم بودجه از دولت است-Daniel LEAL / AFP

نادین دوریس، وزیر فرهنگ بریتانیا به زودی تایید می‌کند که هزینه مجوز سالیانه مورد نیاز برای تماشای زنده برنامه‌های بی‌بی‌سی روی سرویس‌های «آی‌پلیر» و تلویزیون تا سال ۲۰۲۴، ۱۵۹ پوند ثابت می‌ماند و در سه سال پس از آن، پیش از آنکه به طور کامل قطع شود، اندکی افزایش خواهد یافت. 

به گزارش گاردین به نقل از دوریس، این پایان مدل کنونی تامین بودجه بی‌بی‌سی خواهد بود و پس از سال ۲۰۲۷ روش تامین بودجه عمومی برای بی‌بی‌سی به طور کامل حذف خواهد شد. این روزنامه بریتانیایی می‌نویسد که این تصمیم تردید‌ها را درباره نحوه تامین بودجه بی‌بی‌سی در آینده و آنچه که به عنوان استقلال سردبیری در دستور کار آن آمده است را افزایش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوریس می‌گوید زمان پیگرد قانونی نپرداختن مالیات بی‌بی‌سی برای بریتانیایی‌ها به پایان رسیده و باید راه‌های نوینی برای تامین بودجه، حمایت و فروش محتوای رسانه‌ای بی‌بی‌سی یافت.

گاردین می‌نویسد، این تصمیم که منابع دولت آن را تایید کرده‌اند، بخشی از اقدامات مورد نظر دولت محافظه‌کار بریتانیا به رهبری بوریس جانسون برای اطمینان از حمایت عمومی از او به‌شمار می‌رود.

به این ترتیب بی‌بی‌سی باید برای نحوه تامین بودجه به دولت بریتانییا وارد مذاکره شود. گزینه‌های پیش رو، حق اشتراک، نیمه خصوصی شدن و دریافت بودجه به‌طور مستقیم از دولت است که با اصول ذکر شده در دستور کار بی‌بی‌سی در تضاد است.

البته بی‌بی‌سی همچنان تا دو سال آینده درآمد سه میلیون و ۲۰۰ هزار پوندی از محل مالیات عمومی را حفظ خواهد کرد. اما این درآمد با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم و ورود رقبایی مانند نتفلیکس، اندک است. در نتیجه بی‌بی‌سی باید میلیون‌ها پوند هزینه‌های خود را کاهش دهد.

در صورتی که روند افزایش مالیات عمومی برای بی‌بی‌سی ادام می‌یافت، این بنگاه خبرپراکنی باید در آوریل امسال به جای ۱۵۹ پوند، ۱۶۷ پوند به ازای هر خانوار دریافت می‌کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بی‌بی‌سی هم اکنون نیز برخی از هزینه‌ها را کاهش داده است. گاردین می‌نویسد، باید در انتظار کاهش برنامه‌های مستند و پوشش‌ رویدادهای ورزشی در بی‌بی‌سی بود.

بیشتر از جهان