گزارش عفو بین‌الملل از تعرض گسترده جنسی به زنان در تیگرای

از سوی مراکز بهداشتی بیش از ۱۲۰۰ مورد تعرض جنسی به زنان در فاصله ماه‌های فوریه و آوریل سال جاری میلادی در تیگرای مستند شده است

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود خواستار پاسخگو نمودن کسانی شده است که در جریان این درگیری‌ها مرتکب جرائم جنسی شده‌اند- EDUARDO SOTERAS / AFP

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش جدیدی گفته است سربازان اتیوپی و نیروهای متحد آنها مسئول خشونت‌های گسترده جنسی علیه زنان و دختران در جریان درگیری‌های اخیر در منطقه تیگرای هستند.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد،  در فاصله ماه‌های فوریه و آوریل سال جاری میلادی در تیگرای، از سوی مراکز بهداشتی بیش از ۱۲۰۰ مورد تعرض جنسی به زنان مستند شده است.

به گفته این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر، این آمار تنها بخش کوچکی از واقعیت است، چرا که بسیاری از مراکز بهداشتی در منطقه تیگرای در طول درگیری‌های ۹ ماه گذشته تخریب یا غارت شده‌اند.

در این گزارش از قول ده‌ها زن گفته شده است که روزها یا هفته‌ها در اسارت بودند و چندین بار به آن‌ها تجاوز شده است. گروه دیگری از زنان گفته‌اند که در مقابل اعضای خانواده‌شان به آن‌ها تجاوز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوناتلا رُوورا که بخشی از این گزارش تحقیقی را تنظیم کرده است، می‌گوید: «همه آن نیروها از همان ابتدا، در هر جایی، و برای مدتی طولانی، حس کردند که ایرادی ندارد این جرایم را مرتکب شوند، چون به‌وضوح حس می‌کردند از مجازات معاف هستند و هیچ چیزی جلودار آن‌ها نیست.»

با این حال، عفو بین‌الملل تاکنون اتهامی علیه نیروهای تیگرای، که کنترل بخش اعظم منطقه را در اواخر ژوئن به دست گرفتند و سپس به سمت مناطق امهارا و عفار پیش رفتند، دریافت نکرده است.

با وجود عقب‌نشینی نیروهای دولت اتیوپی و متحدان آن از بخش‌های بزرگی از تیگرای، هنوز شماری از آن‌ها در غرب آن منطقه باقی مانده‌اند. درگیری‌ها در تیگرای در ماه نوامبر سال گذشته آغاز شد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود خواستار پاسخگو کردن کسانی شده است که در جریان این درگیری‌ها مرتکب جرایم جنسی شده‌اند، و می‌گوید تجاوز و بردگی جنسی مصداق جنایت جنگی است.