جان دو زندانی سیاسی دیگر در خطر است

تکرار وضعیت بکتاش آبتین برای سایر زندانیان سیاسی باعث نگرانی فعالان حقوق بشر شده است

وضعیت نگهداری زندانیان سیاسی در زندانهای ایران نگران کننده است - عکس از شبکه اجتماعی

در حالی که هنوز مدت زیادی از درگذشت بکتاش آبتین در حبس نگذشته است، وضعیت دو تن از زندانیان سیاسی وخیم گزارش شده است. از یک سو مهدی صالحی دچار سکته مغزی شده و از سوی دیگر، کانون نویسندگان ایران نسبت به حفظ جان کیوان صمیمی ابراز نگرانی کرده است.

آرش صادقی، دیگر زندانی سیاسی در مورد وضعیت مهدی صالحی در حساب توییتر خود نوشته است: « مهدی صالحی در زندان بدلیل ناراحتی از ناحیه قلب و فشار به مغز به بهداری مراجعه می‌کند. در بهداری زندان به وی دارویی تزریق می‌کنند که موجب تشنج وی گردیده و حالش رو به وخامت می‌گذارد. منابع مطلع از سکته مغزی این زندانی سیاسی در تاریخ سه شنبه ۲۱دی ماه ۱۴۰۰ بدلیل تزریق داروی اشتباه و همچنین تأخیر در اعزام وی به بیمارستانی خارج از زندان، خبر می‌دهند. این زندانی با تاخیر زیاد از زندان به بیمارستان الزهرا در اصفهان منتقل شد. »

 مهدی صالحی ٣٦ ساله از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ است که از آذرماه ۹۸ در زندان دستگرد اصفهان محبوس است. او به دلیل مشارکت در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ با اتهامات محاربه، بغی و افساد فی‌الارض مواجه و به اعدام محکوم شد.

وضعیت کیوان صمیمی هم نگران‌کننده است.

این روزنامه‌نگار و فعال ملی مذهبی ٧٢ ساله که سردبیر مجله «ایران فردا» هم بود، برای اجرای حکم سه سال حبس تعزیری راهی زندان اوین شد. اتهام آقای صمیمی حضور در تجمع قانونی و مسالمت‌آمیز روز کارگر در سال ۹۸ عنوان شده است. هم‌زمان با زندانی شدن این روزنامه‌نگار، انتشار مجله «ایران فردا» نیز متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیوان صمیمی به دنبال انتشار نامه‌ای با عنوان «قتل شبه عمد» و اشاره به قتل بکتاش آبتین، در خطر تبعید به زندان دیگری است. در بخشی از این نامه آمده است: «دغدغه و درد اگر مطالبه‌گری و فریاد را برنیاورد، درد نیست و حداکثر می‌توان به آن گفت نارضایتی. او درد داشت و اعتراض می‌کرد، نه مثل بسیاری که فقط حرف می‌زنیم و شاید هم بعضی‌مان قشنگ می‌نویسند، ولی می‌ترسیم و پرهیز می‌کنیم از اعتراض در میدان و خیابان.»

او در زمان حکومت پیشین ایران هم به دلیل طرفداری از محمد مصدق و شرکت در راهپیمایی علیه نظام پادشاهی بازداشت شده بود.

آقای صمیمی قبلا گفته بود: «بهشان گفته‌ام ده بار دیگر هم مرا زندانی کنید باز همین راه را خواهم رفت. به شما هم می‌گویم ما چاره‌ای نداریم جز نهادسازی و حمایت از جنبش‌های مطالبه‌محور اجتماعی.»