موریتسیو کاتلان در سرقت توالت طلایی دست نداشته

خالق توالت طلای 4.8 میلیون پوندی، دست داشتن در سرقت آن را تکذیب کرد

WILLIAM EDWARDS / AFP

خالق توالت ساخته شده از طلای ناب که از کاخ بلنهایم دزدیده شد، هماهنگ کردن سرقت آن را در یک ترفند به سبک بنسکی – هنرمند ناشناس خیابانی- تکذیب کرده است.

موریتسیو کاتلان، هنرمند ایتالیایی که گفت قصد داشت توالت فرنگی طلای ۱۸عیار «یک درصد هنر برای ۹۹درصد» باشد، سابقه درازی از شیرین‌کاری های شرورانه دارد.

با این حال، او اصرار داشت که بلند کردن این اثر هنری 4.8 میلیون پوندی به نام «رویای آمریکایی» از زادگاه وینستون چرچیل، یکی از شیطنت‌هایش نیست.

موریتسیو به نیویورک تایمز گفت :«کاش کلک بود. چه کسی آنقدر ابله است که توالتی را بدزدد؟ من می خواهم مثبت باشم و فکر می کنم عملی است که از رابین هوود الهام می‌گیرد».

سرقت توالت، ماجرای تابلوی «دختری با بادکنک»، اثر بنسکی را به برخی از شکاکان یادآور شد، اثری که دقایقی پس از فروخته شدن به بهای یک میلیون پوند در اکتبر گذشته، با استفاده از مکانیسمی در داخل قاب، در برابر تماشاگران شگفت‌زده، تکه تکه شد.

آقای کاتلان همچنین معروف است که در ۱۹۹۶تمامی آثار هنرمند دیگری را در در یک گالری در آمستردام سرقت کرد، و بعد برآن شد تا نمایشگاه را به عنوان کار خودش قالب کند.

به رغم احضار شدن از طرف پلیس، او اجازه یافت نمایشگاه را برای چند روزی نگه دارد.

وی افزود:«تصمیم گرفتم زیاد مقاومت نکنم. این سریع‌ترین و آسان‌ترین کار بود».

توالت طلایی در سال ۲۰۱۶برای موزه گوگنهایم نیویورک خلق شد، بیش از ۱۰۰هزار بازدید کننده از آن استفاده کردند.  این توالت در کاخ بلنهایم به عنوان اثر اصلی نمایشگاهی که هفته هفته پیش به راه افتاد نصب شد.

دومینیک هیر، مدیر کاخ، سرقت توالت را «حمله‌ای  برق‌آسا» توصیف کرد.

پلیس تیمز ولی بر این باور است که دسته دزدان از دست‌کم دو خودرو برای انجام سرقت در نخستین ساعات بامداد شنبه استفاده کردند. سخنگوی پلیس گفت وقتی توالت  از پایه اش در یک اتاق با دیواره‌های چوبی در کاخ در ووداستوک ، آکسفورد شایر، کنده شد، «خسارت عمده ای وارد آمد و آب راه افتاد».

کارآگاهان روز یکشنبه گفتند هنوز سعی دارند اثر هنری را پیدا کنند. مرد ۶۶ساله ای برای بازجویی در بازداشت است.

جس میلن، بازرس آگاهی، گفت :«ما چند خط تحقیق را دنبال می کنیم، در همین حال حضور پلیس در درون و پیرامون کاخ بلنهایم ادامه خواهد یافت. ما برای یافتن مهاجمان و توالت سرقت شده از هیچ کوششی فروگذار نمی کنیم».

در حالی که گزارش های اولیه حاکی بود توالت بیش از یک میلیون پوند ارزش دارد، آقای هیر گفت حدود ۶میلیون دلار(4.8 میلیون پوند) قیمت‌گذاری شده است.

او در بیانیه‌ای گفت :«وقتی شما یک اثر هنری بسیار نفیس را به هرکسی نشان می دهید و می‌گذارید از آن استفاده کنند، خطر را پذیرا می شوید. تقریبا همیشه این خطر ارزش قبول دارد. ما می گوییم که حتی امروز. طنز قضیه این است که یک اثر هنری که رویای امریکایی را تصویر می کند، و مخاطبانی نخبه و خاص دارد و در دسترس همه است، باید تقریبا بی درنگ دزدیده شود و از انظار پنهان بماند».

«ما امیدواریم کارهنری عالی دوست عزیزما موریتسیو کاتلان با این عمل ابلهانه و بی معنی ماندگار شود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از زندگی