ادامه واکنش‌ها به سخنان موسویان در مستند قاسم سلیمانی

رئیس سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» پیش‌تر از دانشگاه پرینستون خواست که فورا او را برکنار کند

از حسین موسویان، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی که در حال حاضر به‌عنوان پژوهشگر مدعو دانشگاه پرینستون، ساکن ایالات متحده است، به‌تازگی صحبت‌هایی منتشر شده که واکنش‌های بسیار، ازجمله درخواست‌هایی برای قطع همکاری این دانشگاه معتبر آمریکایی با او را درپی داشت. این واکنش‌ها همچنان ادامه دارد و ازجمله، نورمن رول، مدیر پیشین سازمان سیا در امور ایران، سخنان اخیر موسویان را «نفرت‌انگیز» خوانده است.   

موسویان در بخشی از یک فیلم مستند درباره قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، با اشاره به شلیک موشک‌های جمهوری اسلامی به پایگاه‌های آمریکا در عراق، پس‌از کشته‌شدن سلیمانی، می‌گوید بعد از این اقدام، یک آمریکایی به او گفته است که «زن برایان هوک چند روز است خواب ندارد تا صبح؛ می‌لرزد تن و بدنش، گریه می‌کند… می‌گوید برایان، تو را می‌کشند، چون شریک بودی در قتل حاج قاسم». 

برایان هوک، مشاور مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، و نماینده ویژه دولت دونالد ترامپ در امور ایران بود.

در ادامه آن مستند که ساخته سازمان هنری رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، است و با عنوان «۷۲ ساعت» در روزهای گذشته به مناسبت دومین سالگرد کشته‌شدن سلیمانی منتشر شد، حسین موسویان می‌‌گوید: «یعنی این‌طوری لرزه افتاده بود به بدن این‌ها.»    

قاسم سلیمانی به‌همراه ابومهدی المهندس، معاون پیشین نیروهای حشد شعبی، بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ با حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند. پنج روز بعد، در واکنش به این اقدام، سپاه پاسداران در حملاتی موشکی دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق را هدف قرار داد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در گزارشی که روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، منتشر شد، به این اشاره کرده است که موسویان در این مستند، درمورد نگرانی همسر یک مقام آمریکایی، برایان هوک، از تهدیدهایی که پس از کشته‌شدن سلیمانی متوجه او بود، با «لبخند و پوزخندی حاکی از رضایت» صحبت می‌کرد.

به نوشته این روزنامه، حسین موسویان و همچنین برایان هوک، از اظهارنظر درمورد سخنان مطرح‌شده در این مستند خودداری کرده‌اند.

یک مقام سابق اطلاعاتی اسرائیل که به نوشته هاآرتص، موسویان را به‌خوبی می‌شناسد، به این روزنامه گفته است: «او آفتاب‌پرستی است که مرزهای خود را می‌شناسد… او سعی خواهد کرد همه را راضی نگه دارد، اما درنهایت یک عامل تبلیغاتی رژیم ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اشاره به پیشینه موسویان، ازجمله حضور او به‌عنوان سفیر در آلمان، هم‌زمان با قتل مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس برلین و اخراج او از خاک آلمان، نقش او به‌عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در مذاکرات سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ میلادی با کشورهای غربی و مواردی دیگر، در این گزارش آمده است: «با وجود گذشته مشکوک او، در سال ۲۰۰۹، دانشگاه پرینستون از انتصاب موسویان به‌عنوان یک مدرس ارشد در مدرسه امور عمومی و بین‌المللی وودرو ویلسون تردیدی نکرد. با این عنوان، موسویان به اعتبار و نوعی جایگاه بالای علمی در میان موسسات پژوهشی ایالات متحده و اروپا دست یافت و به‌عنوان مدرس دانشگاه و ستون‌نویسی معرفی شد که برخی از مهم‌ترین روزنامه‌های جهان ازجمله نیویورک‌تایمز، مطالبش را منتشر می‌کنند. از آن زمان، او روی مرز باریکی میان ایران و غرب حرکت کرده و از بهترین‌های هر دو جهان بهره برده است.»

موسویان پیش از این هم بارها و بارها مورد انتقاد قرار گرفته است، اما به نوشته هاآرتص، ممکن است این بار از مرزها عبور کرده باشد. 

نورمن رول، مشاور ارشد پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)، که مدیر اطلاعات این سازمان در امور ایران بوده، سخنان اخیر موسویان را «نفرت‌انگیز» خوانده است. 

رول در حال حاضر یکی از اعضای ارشد سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) است، یک سازمان غیردولتی که بسیاری از مقام‌های ارشد پیشین، شامل سناتورها، نمایندگان کنگره، دیپلمات‌ها، مقام‌های دولتی و مفام‌های اطلاعاتی ایالات متحده و اروپای غربی و همچنین تامیر پاردو، رئیس پیشین سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد)، در آن عضوند.

جو لیبرمن، سناتور پیشین ایالات متحده و رئیس «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، نیز ضمن محکوم‌کردن سخنان موسویان، از دانشگاه پرینستون خواسته است که فورا او را برکنار کند. 

لیبرمن با اشاره به ترورهای سال ۱۹۹۲ در آلمان (زمانی که موسویان سفیر جمهوری اسلامی در آنجا بود)، به‌کارگیری موسویان را «لکه‌ ننگی برای شهرت و اعتبار» آن دانشگاه دانست. او افزود: «در زمانی که جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کند که جمهوری اسلامی برای ایجاد شبکه‌هایی برای حملات تروریستی در خاک آمریکا تلاش می‌کند، نباید برای موسویان سفیر، جایی در پرینستون یا هر نهاد دیگر آمریکایی وجود داشته باشد.»

به نوشته هاآرتص، لیبرمن همچنین از همه حامیان مالی مدرسه امور عمومی و بین‌المللی دانشگاه پرینستون، ازجمله بنیاد راکفلر، بنیاد کارنگی، بنیاد مک‌آرتور و دیگران، خواست تا موسویان را محکوم کنند.

مسئولان دانشگاه پرینستون از پاسخ به درخواست روزنامه هاآرتص برای اظهارنظر در این زمینه، خودداری کرده‌اند.