برای نخستین بار در آمریکا: سیاه‌پوست تراجنسیتی در مقام ریاست شورای شهر

آندریا جنکینز قتل جورج فلوید را «نمادی از زانویی که بر گردن سیاه‌پوستان آمریکاست» خواند

چهار سال قبل جنکینز اولین زن تراجنسیتی سیاه‌پوستی شد که به عضویت شورای یک شهر بزرگ انتخاب شد-Dia Dipasupil/ Getty Images via AFP

سه سال بعد، پس از کشته شدن جورج فلوید، شهری که او ساکنش بود، بار دیگر در کانون توجه ملی قرار گرفت.

روز دوشنبه پس از یک رأی‌گیری آندریا جنکینز با اتفاق آرا توسط اعضای شورای شهر مینیاپولیس برگزیده شد و به‌این‌ترتیب تبدیل به نخستین مقام تراجنسیتی (ترنسجندر) این کشور شد که ریاست شورای یک شهر در ایالات‌متحده را بر عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انتخاب چهار سال پس‌ازآن برگزار شد که جنکینز اولین زن تراجنسیتی سیاه‌پوستی شد که در نوامبر ۲۰۱۷ به عضویت شورای یک شهر بزرگ انتخاب شد. او که تا زمان رأی‌گیری به‌عنوان معاون ریاست شورای شهر خدمت می‌کرد، یک دموکرات است و با اعتراضات سال ۲۰۲۰ به مرگ جورج فلوید که در منطقه شورای او کشته شد، در سطح ملی شناخته شد.

آندریا جنکینز پس از خواندن ترانه فیض شگفت‌انگیز (سروده شاعر انگلیسی جان نیوتن) در یک کنفرانس مطبوعاتی برای مقتول سیاه‌پوست ۴۶ ساله، به تیتر خبرها در سطح کشور تبدیل شد. او قتل جورج فلوید را «نمادی از زانویی که بر گردن سیاه‌پوستان آمریکاست» خواند و خواستار برخورد با نژادپرستی به‌عنوان یک بحران سلامتی جامعه در آمریکا شد.

آنیس پارکر، رئیس صندوق پیروزی LGBTQ، سازمانی که برای انتخاب افرادی که آشکارا از خانواده LGBTQ هستند در تمام سطوح دولتی تلاش می‌کند، در بیانیه‌ای این خبر را جشن گرفت.

پارکر، شهردار سابق هیوستون خود اولین شهردار یک شهر بزرگ در آمریکا است که آشکارا اعلام کرده به خانواده LGBTQ تعلق دارد. او گفت: «ازآنجایی‌که شهرهای بزرگ با چالش‌های بی‌سابقه ناشی از همه‌گیری و حوادث متعدد خشونت پلیس روبرو هستند، آندریا با عزم و اراده‌ای آرام اما پولادین که در این لحظه لازم است، رأی‌دهندگان خود و کشور ما را رهبری می‌کند. انتخاب او از سوی همه همکارانش به رسمیت شناختن این رهبری است.

آندریا یک مقام منتخب است که به همه خدمت می‌کند، اما بی‌وقفه از افرادی که به حاشیه رانده‌شده‌اند دفاع می‌کند و توانایی بی‌نظیری برای برانگیختن همدلی در میان بخش‌ها و جوامع به ارمغان می‌آورد. مینیاپولیس با او به‌عنوان رئیس شورا، شهر بهتری خواهد بود و انتخاب تاریخ‌ساز او به ترنس‌های بیشتری برای مشارکت و رهبری الهام می‌بخشد.»

به گزارش ام‌بی‌سی نیوز، انتصاب جنکینز به‌عنوان رئیس شورای شهر مینیاپولیس در بحبوحه «موج رنگین‌کمانی» نمایندگی دگرباشان در مناصب عمومی صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش کمیته اقدام سیاسی (LGBTQ Victory Fund)، سال گذشته، برای اولین بار، تعداد مقامات منتخب این گروه‌ها در ایالات‌متحده از ۱۰۰۰ نفر فراتر رفت.

 بر اساس نقشه صندوق Out for America که مقامات منتخب همجنسگرا، دوجنسیتی، ترنسجندر و دگرباش را در سراسر ایالات‌متحده ردیابی می‌کند، در حال حاضر ۱۰۵۱ مقام منتخب LGBTQ در سراسر این کشور وجود دارد.

آنیس پارکر، شهردار سابق هیوستون، رئیس و مدیرعامل صندوق پیروزی LGBTQ و موسسه پیروزی LGBTQ، جنکینز را برای حمایت از او تحسین کرد.

بیشتر از جهان