پیشروی ائتلاف عربی در جنگ یمن و عقب‌نشینی حوثی‌ها

حوثی‌ها این اواخر خسارت‌های سنگین جانی و نظامی بسیاری را متحمل شده‌اند و مناطق مهمی را از دست داده‌اند

به دنبال گسترش فعالیت‌های نظامی حوثی‌ها، درگیری در سراسر یمن، به‌ویژه در فرودگاه مارب، شبوه و صنعا شدت گرفت‌ـ AFPTV / AFP

به دنبال گسترش دامنه فعالیت‌های نظامی شبه‌نظامیان حوثی در مناطق مختلف یمن، درگیری در سراسر این کشور، به‌ویژه در فرودگاه مارب، شبوه و صنعا شدت گرفت و مواضع متعددی در استان حدیده به هدف‌های احتمالی جدید تبدیل شده‌اند. در جریان نبردهای ۱۰ روز گذشته، شبه‌نظامیان حوثی‌ شماری از شهرستان‌ها را ترک کردند و افرادی که به عنوان مسئول امور در مناطق یادشده تعیین کرده بودند، نیز پا به فرار گذاشتند.

حوثی‌ها این اواخر خسارت‌های سنگین جانی و نظامی بسیاری را متحمل شده‌اند و مناطق مهمی را که از آغاز جنگ در کنترل داشتند، از دست داده‌اند. علاوه بر آن، شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران که از یک سال پیش به این سو، به امید دستیابی به مناطق نفت‌خیز، شهر مارب را محاصره کرده بودند، نتوانستند به سمت این شهر پیشروی کنند.

پس از آنکه شبه‌نظامیان حوثی وفادار به رژیم جمهوری اسلامی ایران خود را با فشارهای زیادی از هوا و زمین روبه‌رو دیدند، فعالیت‌های خود را به سمت دریا کشاندند و امنیت دریایی را به چالش کشیدند. حوثی‌ها با استفاده از قایق‌های خود به کشتی «روابی» متعلق به امارات متحده عربی که در نزدیکی بندر حدیده و در آب‌های بین‌المللی در حال حرکت بود، حمله کردند و آن را ربودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام بدون شک، تهدیدی جدی برای امنیت کشتیرانی در دریای سرخ به شمار می‌رود و به همین دلیل، زنگ خطر در سازمان ملل متحد به صدا درآمده و شماری از کشورها با صدور بیانیه‌هایی، دزدی دریایی اخیر را به‌شدت محکوم کردند و در نتیجه، روایت حوثی‌ها مبنی بر توقیف محموله‌های تسلیحاتی که ربودن این کشتی را توجیه می‌کرد، دروغ از آب درآمد.

هم‌زمان با تحولات اخیر، نیروهای هوایی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن در طول چند هفته اخیر، انبارهای سلاح، مواضع پرتاب موشک و پهپاد و مخفیگاه‌های حوثی‌ها را پیوسته هدف حمله قرار داده‌اند. از سوی دیگر، میزان حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی به قلمرو عربستان سعودی در این اواخر نیز چند برابر شده است و حوثی‌ها صدها پهپاد و موشک بالیستیک به سمت عربستان سعودی پرتاب کرده‌اند که خوشبختانه بدون اینکه به مواضع موردنظرشان آسیبی برساند، در هوا رهگیری و منهدم شده‌اند.

اکنون این پرسش مطرح شده است که چرا ناگهان توازن قوا در میدان نبرد در یمن، به‌ویژه در شبوه، مارب و اطراف آن تغییر کرد؟ برخی از حوثی‌ها رژیم جمهوری اسلامی ایران را در آسیب‌های شدیدی که متحمل شده‌اند، مقصر می‌دانند و این تحول را به مذاکرات وین که بر پایان مداخلات جمهوری اسلامی ایران در منطقه تاکید دارد، پیوند می‌دهند. برخی دیگر هم معتقدند که دلیل تشدید جنگ نتیجه طبیعی پایان آتش‌بسی است که کشورهای ائتلاف به آن متعهد شدند و به دنبال امتناع حوثی‌ها از مذاکره برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای برون‌رفت از بحران جنگ در یمن، آتش‌بس یادشده پایان یافته است.

شاید بتوان گفت که نزدیک‌ترین استدلال به واقعیت این است که در حال حاضر، مردم یمن در بهترین شرایط همکاری نظامی و اقدام مشترک با ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن به سر می‌برند. تردیدی نیست که نیروهای «عمالقه» بدون همکاری ائتلاف عربی که با ادامه حملات هوایی، تجهیزات جنگی و مواضع حوثی‌ها را نابود کرد، قادر نبودند شبه‌نظامیان حوثی را از منطقه اخراج کنند؛ در عین حال، بمباران ائتلاف عربی نیز بدون فعالیت نیروی زمینی نمی‌توانست زمینه را برای دور کردن حوثی‌ها و بازپس‌گیری شهرستان‌ها فراهم کند.

در حالی‌ که افزایش اختلاف‌نظرهای سیاسی و پراکندگی نیروهای محلی در یمن باعث شد گروه حوثی بتواند حدود یک سوم از خاک این کشور را در کنترل خود بگیرد، نبردهای اخیر ثابت کرد که دستیابی به پیروزی در برابر حوثی‌ها مستلزم هماهنگی و اقدام مشترک است و این امر می‌تواند در نتایج جنگ نقش موثری داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران یمن را به کارگاهی بزرگ برای مونتاژ و ساخت سلاح تبدیل کرده است و تجهیزات نظامی را با استفاده از قایق‌های کوچک از ایران به بندرگاه‌های صلیف و حدیده در یمن منتقل می‌کند. از این‌رو، با افزایش فعالیت‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران و حوثی‌ها در زمینه قاچاق سلاح و دزدی دریایی، دامنه جنگ یمن بیش از پیش گسترش خواهد یافت؛ به‌ویژه اینکه ائتلاف عربی هشدار داده است که استفاده از هر بندر دریایی در یمن برای قاچاق و دزدی دریایی، آن را به یک هدف نظامی قانونی تبدیل خواهد کرد و تاکید کرده است که ربودن کشتی روابی نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است.

بنابراین، پیشروی اخیر دولت قانونی یمن را می‌توان یک پیروزی عظیم در مسیر طولانی و دشوار آزادی یمن دانست و البته این پیشرفت در عین حال، پاسخی صریح به برداشت‌های اخیر مبنی بر این است که ائتلاف عربی یمن را رها کرده و دولت قانونی این کشور با کمبود تدارکات و مهمات و ناسازگاری‌های داخلی مواجه شده است. این در حالی است که هم‌اکنون ارتش یمن، نیروهای «عمالقه» و متحدان آن‌ها برای برداشتن گام بعدی به سمت استان بیضا و مارب و بیرون راندن شبه‌نظامیان حوثی از مناطق یادشده آماده می‌شوند.

روزنامه شرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه