ائتلاف عربی: عملیات بازپس‌گیری یمن از دست حوثی‌ها آغاز شد 

سخنگوی ائتلاف عربی ایران را به قاچاق سلاح برای حوثی‌های یمن متهم کرد 

نیروهای نظامی دولت قانونی با حمایت ائتلاف عربی، موفق شدند استان شبوه را از شبه‌نظامیان حوثی پس بگیرند - AFP

پس از آزادسازی استان «شبوه» در شمال یمن، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، اعلام کرد که عملیات آزادسازی یمن از دست شبه‌نظامیان حوثی موردحمایت ایران، آغاز شده است. 

به گزارش شرق‌الاوسط، ترکی‌ مالکی، سخنگوی ائتلاف عربی که در استان شبوه مستقر است با اعلام اینکه عملیات آزادسازی در تمام بخش‌های یمن آغاز شده است، از شهروندان این کشور خواست که از دولت قانونی خود حمایت کنند. او گفت که آزادسازی استان شبوه مرهون «تلاش» و «اتحاد» یمنی‌ها بود. 

مالکی همچنین از نقش امارات متحده عربی برای پایان دادن به حضور حوثی‌ها در شمال یمن قدردانی کرد. دولت یمن روز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه خبر داد که استان شبوه را از محاصره حوثی‌ها آزاد کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان شبوه آخرین پایگاه دولت قانونی یمن در شمال این کشور بود و حوثی‌ها از مدت‌ها پیش قصد داشتند آن را تصرف کنند اما نیروهای نظامی دولت قانونی با حمایت ائتلاف عربی، موفق شدند این استان را از شبه‌نظامیان حوثی پس بگیرند.

ائتلاف عربی نیز به تازگی خبر داده است که شبه‌نظامیان حوثی در هفت سال گذشته بیش از ۴۳۰ موشک به سمت عربستان پرتاب کردند و در جریان این حمله‌ها ۵۹ شهروند سعودی کشته شدند. 

سخنگوی ائتلاف عربی، هم‌زمان با آزادسازی استان شبوه در یک نشست خبری گفت که «شواهد آشکاری» وجود دارد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران برای حوثی‌های یمن سلاح می‌فرستد.

پیش‌تر روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی به نقل از سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که هزاران سلاح در دریای عرب کشف و متوقف شدند که به‌احتمال زیاد از بندرهای ایران به یمن قاچاق می‌شدند.