وندی شرمن: روسیه قصد اشغال اوکراین را رد کرد

«غرب نباید خطر مواجهه با روسیه را دست کم بگیرد»

سرباز اوکراینی در حال رصد نیروهای مورد حمایت روسیه پشت مرز-Anatolii STEPANOV / AFP

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت، نمایندگان روسیه در جریان گفتگوهای ژنو اعلام کردند «روسیه هیچ قصدی مبنی بر اشغال اوکراین ندارد.»

در همین حال روسیه به ایالات متحده آمریکا هشدار داد که «غرب نباید خطر مواجهه با روسیه را دست کم بگیرد.»

ایالات متحده نیز به روسیه هشدار داد در صورت حمله به اوکراین با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو می‌شود.

اما جوزپ بورل، مسئول خارجه اتحادیه اروپا، حمله نظامی روسیه را همچنان محتمل می‌داند.

به گزارش بی‌بی‌سی او روز دوشنبه ۱۰ ژانویه، گفت: «صد هزار سرباز روسی آن سوی مرز‌اند. من گمان نمی‌کنم آنها اینجا آمده‌اند تا قهوه بنوشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، در تماسی با خبرنگاران گفتگوها با روسیه را صریح  توصیف کرد. هدف از گفتگوهای هشت ساعته روز دوشنبه درک متقابل بهتر طرف‌ها از ملاحظه‌های امنیتی یکدیگر بوده است.

وندی شرمن می‌گوید، هیات روسیه هرگونه نقشه برای اشغال اوکراین را رد کرد و گفتند جابه‌جایی نیروهای نظامی روسیه تنها برای مانور و تمرین است.

این نخستین باری است که دیپلمات‌های روسی و آمریکایی با یکدیگر چهره به چهره بر سر مساله اوکراین و درخواست روسیه مبنی بر عقب‌نشینی ناتو از شرق اروپا گفتگو می‌کنند. اگر چه به نظر توافق چندانی صورت نگرفته، با اینحال هر دو طرف نگرانی‌ها و درخواست‌های خود را مطرح کردند و امکان تداوم گفتگوها در آینده وجود دارد.

با این‌حال شکاف میان دو طرف عمیق است. ایالات متحده از روسیه درخواست کرده که تنش‌ها را پایان دهد و سربازانش را از پشت مرزهای اوکراین عقب بکشد، اما پاسخی اطمینان بخشی از روسیه دریافت نکرده است.

روسیه نیز خواهان تضمین ناتو است مبنی بر اینکه اوکراین هیچگاه به این سازمان نمی‌پیوندد. ایالات متحده این درخواست را رد کرد و در عوض پیشنهاد داد دو طرف تمرین‌های نظامی و استقرار موشک‌ها را محدود کنند. اما به نظر می‌رسد روسیه به این حد رضایت نمی‌دهد.

سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه، می‌گوید به همتایان آمریکایی خود گفته‌ تمام فعالیت‌های مرتبط با تمرین‌های نظامی سربازان و نیروهای نظامی در درون مرزهای روسیه انجام پذیرفته است و هیچ دلیلی برای نگرانی نیست.

وندی شرمن به پیشنهادهای ایالات متحده برای محدود کردن ابعاد و اندازه تمرین‌های نظامی و نیز گفتگو در مورد استقرار موشک‌ها اشاره و تاکید کرد درخواست روسیه درباره منع پذیرش اوکراین در ناتو رد شده است. او گفت: «ما به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم درهای باز ناتو را که سیاستی محوری در این ائتلاف نظامی است، ببندد.»

هیات آمریکایی به همتایان روسی خود هشدار داد هرگونه اشغال نظامی با هزینه‌ها و پیامدهای چشمگیری، بسیار گسترده‌تر از  ۲۰۱۴، روبه‌رو می‌شود. روسیه در این سال شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد.

گفتگوهای ژنو نخستین دیدار از گفتگوهای این هفته میان آمریکا و متحدانش از یک‌سو و مقام‌های روسی از سوی دیگر است. دیدارهای دیگری نیز در مقر مرکزی ناتو در بروکسل و در شورای دائمی سازمان همکاری‌های امنیتی در اروپا برگزار خواهد شد.

با این‌حال دیدار دوشنبه بدون حضور متحدان اروپایی آمریکا برگزار شد. جوزپ بورل، مسئول خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت بدون مشارکت، هماهنگی و همکاری قدرتمند اروپا هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد.

بیشتر از جهان