نشانه‌های توافق احتمالی ایران و آمریکا در وین؟

امیرعبداللهیان: اگر اراده جدی داشته باشیم می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به یک توافق خوب برسیم

اظهارات روز یکشنبه (۹ ژانویه - ۱۹ دی) از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، حاکی از تغییر لحنی آشکار در باره مذاکرات احیای برجام بود و این پرسش را پدید آورد که آیا توافقی احتمالی میان ایران و طرف‌های مذاکره، به زودی حاصل خواهد شد؟

وزیر امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «قرار نیست سال‌ها معطل مذاکرات وین بمانیم... اگر اراده جدی داشته باشیم، می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به یک توافق خوب برسیم و در نقطه امروز، روند را مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنیم.»

حسین امیرعبداللهیان تلویحا از نزدیک شدن به توافق با آمریکا خبر داد. او گفت: «[تا] دیروز، فرانسه نقش پلیس بد را بازی می‌کرد، اما امروز رفتار معقولی دارد. دیروز طرف آمریکایی مطالبات غیرقابل قبولی داشت، اما امروز تصور می‌کنیم طرف آمریکایی در پیشنهادهای [غیرمکتوب] خود، با واقعیت‌های صحنه وفق پیدا کرده است. در نهایت، توافق خوب، توافقی است که همه طرف‌ها احساس رضایت داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران از حضور وزیر امور خارجه در نشست روز یکشنبه این کمیسیون خبر داد و گفت که در آن نشست آخرین خبرها و تحولات پیرامون روند مذاکرات وین بررسی شده است.

ساعاتی پیش از آن، علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، در یک چرخش آشکار جدید گفت: «ما با دشمن مذاکره و تعامل می‌کنیم، اما در مقابل حرف زور تسلیم نمی‌شویم.»

او درحالی اکنون مذاکره و تعامل با آمریکا را مجاز اعلام کرده است که پیش از این هر نوع مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده بود و از جمله به دلیل همین رویکرد، باعث شد که مذاکرات هسته‌ای در وین، با آمریکا به عنوان مهم‌ترین طرف مذاکرات، غیرمستقیم پیش برود.

علی خامنه‌ای که سخنانش در یک جلسه مجازی به مناسبت روز ۱۹ دی، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی اسران و صفحات رهبر جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شد، گفت: «آمریکا از بُن دندان با نظام اسلامی دشمن است، زیرا این نظام را برخاسته از دین و مظهر اعتقادات دینی ملت می‌داند. این که ما با دشمن مذاکره یا تعامل کنیم حرف دیگری است، اما در مقابل حرف زور دشمن نباید تسلیم شد. تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو جزو اصول انقلاب است و این که در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود، به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنان که تا کنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد.»

ناظران می‌پرسند که آیا «نرمش قهرمانانه» دیگری در راه است؟ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که به جناح موسوم به اصول‌گرا تعلق دارد و در دوره سابق مجلس شورای اسلامی مدتی رئیس کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی بود، روز یکشنبه گفت: «اعتقاد من بر این است که مذاکرات وین به مرحله برگشت‌ناپذیری رسیده است؛ یعنی احتمال توافق بیش از عدم توافق است. دلیل هم این است که دو طرف اصلی، یعنی ایران و آمریکا، به دنبال توافق هستند.»