اسرائیل خواستار افزایش فشار فرانسه بر ایران شد

اسرائیل معتقد است که ایران در مذاکرات وین تنها به دنبال خرید زمان است

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای با ایران از اولین روز کاری سال جدید میلادی، در وین از سر گرفته شد- twitter: @AmichaiStein1

یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل روز شنبه در گفت‌وگو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی گفتگو کرد و خواهان افزایش فشار بر تهران شد.

به گفته وزارت امور خارجه اسرائیل، شش هفته پس از ملاقات این دو در پاریس، لاپید و مکرون «گفت‌وگویی طولانی با هم داشتند».

به گزارش تایمز اسرائیل، لاپید در این باره گفت: «مذاکرات هسته‌ای و درخواست اسرائیل برای اعمال فشار بر ایران» محور بحث بوده است. دو طرف همچنین در مورد روابط دوجانبه گفتگو کردند و مکرون بر تعهد فرانسه در حفظ امنیت اسرائیل تاکید کرد.

این گفت‌وگو در حالی صورت گرفت که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه گفته بود که نسبت به روند مذاکرات خوش‌بین است.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای با ایران از اولین روز کاری سال جدید میلادی، در وین از سر گرفته شدند تا وقفه چند روزه که به دلایل لجستیکی پیش آمده بود پایان یابد. اما زمان به‌سرعت در حال طی شدن است و آمریکایی‌ها اخیرا بارها گفته‌اند که فقط «چند هفته» دیگر فرصت باقی‌مانده است.

حدود دو ماه پیش و در اواخر نوامبر سال گذشته، یائیر لاپید به اروپا سفر کرده بود و در دیدار با مکرون بر حفظ تحریم‌ها تاکید کرده بود و گفته بود که تنها یک گزینه نظامی جدی می‌تواند ایران را از ساخت سلاح هسته‌ای منصرف کند.

اسرائیل معتقد است که ایران در مذاکرات وین تنها به دنبال خرید زمان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌های غربی می‌گویند هنوز مطمئن نیستند که تیم ایرانی واقعا علاقه مند به انجام مذاکره برای بازگشت به برجام است و یا می‌خواهد زمان بخرد و در عین حال برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد.

یک دیپلمات ارشد غربی به «پولیتیکو» گفت با توجه به کوتاه بودن زمان «تمامی مسائل مهم باید به طور موازی مورد مذاکره قرار بگیرند.» یعنی گروه‌های فنی در مسائل مشخصی همچون چگونگی لغو تحریم‌ها و چگونگی محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به سقف مجاز در برجام هم‌زمان کار را پیش می‌برند.

در مقابل، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه گفت: «وقت زیادی از هیئت ایرانی گرفته شد و ایران بخاطر سابقه بسیار بد آمریکا و بی‌عملی اروپا باید مطمئن شود کسی در آینده این توافق را به سخره نگیرد.» او در ضمن گفت ایران هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد و افزود:‌ «امروز توپ در زمین غربی‌ها و آمریکاست و اگر طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل کنند خیلی زود می‌توانیم به توافق برسیم.»

مذاکرات همچنان بین ایران و «چهار به اضافه یک» (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان)‌ انجام می‌شود اما نمایندگان آمریکایی هم در وین حضور دارند و به طور غیرمستقیم با ایران مذاکره می‌کنند. کارشناسان می‌گویند همین غیرمستقیم بودن مذاکرات بر مشکلات افزوده است. انریکه مورا، به عنوان عالی‌ترین مقام اتحادیه اروپا که در وین حاضر است، نقش هماهنگ‌کننده مذاکرات را دارد و متن‌های غیررسمی را بین رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا، و باقری کنی رد و بدل می‌کند. ایران می‌گوید آمریکا چون در سال ۲۰۱۸ (در زمان دونالد ترامپ) از برجام خروج کرده است عضو این توافق محسوب نمی‌شود و برای همین تهران با آن مذاکره مستقیم نمی‌کند.

بیشتر از جهان