طالبان، معاون پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان را بازداشت کردند

مقام‌های طالبان در بیشتر موارد، از بازداشت‌ و شکنجه‌ افراد، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند

مولوی دین‌محمد عظیمی که روز پنج‎شنبه بازداشت شد، یک دوره نماینده استان غور در مجلس افغانستان بود - توییتر احمد محمدی

نیروهای طالبان، مولوی دین‌محمد عظیمی، معاون پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی را صبح روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، در شهر کابل بازداشت کردند.

روزنامه ۸ صبح به نقل از یکی از نزدیکان مولوی دین‌محمد عظیمی خبر داد که او پس از بازداشت‌، با تماس تلفنی به خانواده‌اش درباره بازداشت شدنش خبر داده است. طالبان تاکنون با خانواده او تماس نگرفته‌ است. مولوی دین‌محمد عظیمی که روز پنج‎شنبه بازداشت شد، یک دوره نماینده استان غور در مجلس افغانستان بود و از سال ۲۰۱۸ تا پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی بود. او از چهره‌های بانفوذ در حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است. تاکنون از سرنوشت آقای عظیمی اطلاعی در دست نیست و مقام‌های طالبان نیز در مورد بازداشت او اظهار نظر نکرده‌اند.

یک عضو پیشین پارلمان افغانستان نیز روز جمعه، هفدهم دی‌ماه در استان کاپیسا موردحمله مسلحانه قرار گرفت. عبدالهادی صافی که در پانزدهمین دوره مجلس افغانستان نماینده استان کاپیسا بود، روز جمعه هنگام برگشت از نماز جمعه به خانه‌اش، موردحمله مسلحانه قرار گرفت. آقای صافی اکنون در بیمارستان بستری شده و وضعیت جسمی‌اش وخیم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تسلط کامل طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، رهبر این گروه عفو عمومی اعلام کرد، اما بازداشت‌ها، دادگاه‌های صحرایی، شکنجه و قتل نظامیان و افراد فعال در حکومت پیشین هر روز از گوشه و کنار افغانستان گزارش می‌شود. شیوه بازداشت طالبان بیشتر شبیه آدم‌ربایی است، زیرا آنان بدون هیچ حکم قانونی، افراد موردنظرشان را به شیوه‌های غیرمعمول با خود می‌برند. در ویدیویی که امروز شنبه، هجدهم دی‌‌ماه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، دیده می‌شود که طالبان مرد جوانی را در روز روشن جلوی چشم مردم در خیابانی شلوغ در کابل بازداشت می‌کند و مثل آدم‌ربایان دست و پای او را می‌بندد و در صندوق عقب یک خودرو شخصی می‌گذارد.

مقام‌های طالبان در بیشتر موارد از چنین بازداشت‌ها و شکنجه‌هایی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. چندی پیش نیز یک ویدیو از شکنجه کردن رحمت‌الله قادری، افسر ارتش پیشین افغانستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش‌ شمار زیادی از کاربران را برانگیخت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان پس ‌از انتشار خبر بازداشت شکنجه‌گران این افسر ارتش، به رسانه‌ها گفت که هر جنایتی نباید به گروه طالبان ربط داده شود.

شکنجه، قتل و ناپدید شدن کارمندان حکومت و نیز نظامیان پیشین افغانستان بارها واکنش کشورها و نهادهای بین‌المللی را برانگیخته است. پس از انتشار گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد کشته و ناپدید شدن بیش از ۱۰۰ نظامی پیشین افغانستان‌، ایالات‌متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و۲۰ کشور اروپایی با انتشار خبرنامه‌ای در اوایل دسامبر ۲۰۲۱ از قتل و ناپدید شدن نظامیان پیشین افغان به دست طالبان ابراز نگرانی کردند و این کار را نقض جدی حقوق بشر خواندند.

مقام‌های طالبان اما گزارش‌ دیده‌بان حقوق بشر و نیز خبرنامه آمریکا و اتحادیه اروپا را غیرعادلانه عنوان کردند و گفتند، بازداشت و مجازات افراد به دلیل اجرای وظیفه در حکومت پیشین نبوده بلکه دلایل دیگری داشته است.