چهار کشور سرنگونی هواپیمای اوکراینی را در محاکم بین‌المللی پیگیری می‌کنند

 «ادامه تلاش برای مذاکره با ایران در این زمینه بی‌فایده است»

بامداد ۱۸ دی‌ ۱۳۹۸ پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه، با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد-AFP

در آستانه دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های پدافند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا درقالب «گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی برای قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲» اعلام کردند که ادامه تلاش‌ برای مذاکره با تهران به‌منظور پرداخت غرامت سرنگونی هواپیمای اوکراینی بی‌فایده است و از این به بعد، بر حل این موضوع مطابق قوانین بین‌المللی، متمرکز خواهند شد. 

بامداد ۱۸ دی‌ ۱۳۹۸ (هشتم ژانویه سال ۲۰۲۰)، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه، با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. پس از سرنگونی این هواپیما، جمهوری اسلامی ایران تا سه روز، برخورد موشک به این هواپیمای مسافربری را تکذیب می‌کرد‌ اما در نهایت، زیر فشارهای بین‌المللی و رسانه‌ای، ناگزیر به اعتراف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کشته‌شدگان سقوط هواپیمای اوکراینی شهروندانی از کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا هم بودند و این چهار کشور با تشکیل «گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی برای قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲» پاسخگو کردن تهران در قبال سرنگونی این هواپیما را دنبال می‌کنند.

وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه در روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «با وجود سعی فراوان ما در دو سال گذشته و تلاش‌های متعدد برای حل این موضوع از طریق مذاکره، گروه هماهنگی به این نتیجه رسیده است که تلاش‌های بیشتر برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران در مورد غرامت برای سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ در این زمان بی‌فایده است. گروه هماهنگی اکنون بر اقدام‌های بعدی برای حل این موضوع مطابق قوانین بین‌المللی تمرکز خواهد کرد.»

در این بیانیه، در مورد جزئیات این «اقدام‌های بعدی مطابق قوانین بین‌المللی» توضیح بیشتری داده نشده است، اما این کشورها پیش‌تر اعلام کرده بودند که اگر جمهوری اسلامی ایران مذاکره با شرکت هواپیمایی اوکراین برای پرداخت غرامت سرنگونی این هواپیما را آغاز نکند، این پرونده را به دادگاه بین‌المللی ارجاع خواهند داد.

کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا ۲۵ آذرماه اعلام کردند که صبر آن‌ها از بی‌توجهی تهران برای رسیدگی به درخواست‌های غرامت پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی به پایان رسیده است و تا ۱۵ دی‌ماه به جمهوری اسلامی ایران فرصت دادند تا اگر خواهان تعامل با گروه هماهنگی است، این موضوع را اعلام کند.

بر اساس بیانیه جدید این گروه، پس از توافق اولیه برای تعامل با گروه هماهنگی که در دور اول مذاکرات (مرداد ۱۳۹۹) حاصل شد، جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ششم دی‌ماه (۲۷ دسامبر) در «پاسخی صریح» به آن‌ها اعلام کرد که «به مذاکره با این گروه نیازی نمی‌بیند» و هرگونه مذاکره بیشتر درمورد تقاضای جمعی برای غرامت را رد کرد.

در پایان این بیانیه آمده است: «ما در تعهد خود برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدام‌ها و کوتاهی‌های مقام‌های کشوری و نظامی آن که به سرنگونی غیرقانونی پرواز پی‌اس۷۵۲ منجر شد، متحد باقی می‌مانیم تا مطمئن شویم که جمهوری اسلامی ایران بابت نقض قوانین بین‌المللی غرامت کامل را می‌پردازد.»