ابتلا به سویه اومیکرون در ایران شتاب گرفت

به گفته مسئولان بهداشتی ایران تاکنون ۱۹۴ مبتلا به اومیکرون شناسایی شده‌اند

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یکم تا هشتم دی ماه ۱۴۰۰، ۴۷.۴۲ درصد بوده است - فارس نیوز

معاون درمان وزارت بهداشت از روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به اومیکرون در ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، سعید کریمی در نشست خبری وزارت بهداشت، درباره وضعیت مراجعه‌های کرونایی به بیمارستان‌ها گفت: «افزایش تعداد موارد اومیکرون جای نگرانی دارد. از این جهت که شیوع و سرایت‌پذیری اومیکرون بسیار زیاد است و در عرض دو تا سه روز ممکن است فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا کند»

او همچنین درباره میزان اثربخشی واکسن‌های داخلی کرونا بر سویه اومیکرون، گفت: «تاکنون در ایران ۱۹۴ مورد اومیکرون شناسایی شده و در این زمینه اطلاعات آنقدر قطعی نیست که بتوانیم تحلیلی ارائه دهیم، اما با توجه به این که واکسن‌های داخلی در مقابل دلتا موثر بودند و واکسن‌های خارجی هم بر روی دلتا تست شده، به نظر می‌آید که واکسن‌های موجود روی اومیکرون موثر باشد.»

کریمی در پاسخ به این پرسش که با وجود تزریق واکسن، چرا هنوز کرونا مهار نشده است، گفت: «این موضوع طبیعی است و هیچ واکسنی، به ویژه درباره کرونا، نه ادعا می‌کند و نه می‌تواند ۱۰۰ درصد بیماری را کنترل کند و هیچ کجای دنیا این طور نیست که اگر واکسن تزریق کردند، دیگر ۱۰۰ درصد کسی به بیماری مبتلا نشود. بنابراین هدف‌مان از واکسیناسیون، کاهش میزان ابتلا و به ویژه کاهش موارد شدید ابتلا و مرگ‌ومیر است.» 

بنا به اعلام وزارت بهداشت، امروز، دوشنبه سیزدهم دی، پس از گذشت ۶۶۶ روز از شیوع کرونا در ایران، تعداد شمار قربانیان روزانه ناشی از ابتلا به کرونا به کمتر از ۲۵ نفر رسید. پیش از این، ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۸ آخرین باری بود که شمار مرگ‌های روزانه بیماران کرونایی به ۲۱ نفر رسید. 

مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران اکنون به ۶ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۵۹۰ نفر رسیده است. هنوز نه از واکسیناسیون کودکان خبری است و نه تعطیلی مدارس.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شتاب گرفتن شیوع سویه اومیکرون در ایران و نگرانی از موج ششم ابتلا به کرونا، دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا از لزوم واکسیناسیون افراد ۵ تا ۱۱ سال خبر داد. حمیدرضا جماعتی با بیان این نکته که «بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای دیگر دنیا دریافتیم که واکسیناسیون این گروه سنی الزامی است»، افزود: «با توجه به اینکه سویه اومیکرون در کشورهای دیگری که گسترش وسیع‌تری داشته، بیشتر سنین پایین را مبتلا کرده است و در برخی کشورها حتی آمار ابتلا و بستری اطفال را به ۳۰ درصد رسانده است، به همین دلیل واکسیناسیون این رده سنی ضرورت دارد.»

با این حال، هنوز از سوی مسئولان بهداشتی تصمیمی مبنی بر واکسیناسیون کودکان و نوجوانان اعلام نشده است. این در حالی است که فعالیت حضوری مدارس و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

در پاسخ به این نگرانی‌ها، اعظم گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، تعطیل شدن مدارس را منوط به اعلام مقام‌های بالادستی دانست و گفت: «وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نظرات خود را ارائه می‌دهند، در نهایت ستاد مقابله با کرونا تصمیمات خود را به ما ابلاغ می‌کند تا ما آن‌ها را به ادارات کل استان‌ها ارسال ‌کنیم. هرچه ستاد ملی مقابله با کرونا به ما ابلاغ کند، قطعا باید اجرا شود.»

اعظم گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: «وزارت بهداشت اعلام کرده که اگر در کلاس یک نفر دارای پی‌سی‌آر مثبت و مشکوک بود، قطعا آن کلاس به شکل مجازی برگزار می‌شود. برای مدارس قرار شد که با دفاتر مختلف معاونت بهداشتی آن‌ها جلسه‌ای ترتیب داده شود و بر مبنای آن تعیین کنند که در هر مدرسه اگر چند کلاس با حضور دانش‌آموز مبتلا داشتند، می‌توانند کل مدرسه را مجازی کنند. قرار شده این موضوع به ما اعلام شود، اما فعلا به ادارات آموزش و پرورش مناطق کشور گفته شده که طبق نامه سال گذشته عمل کنند تا نامه جدید برایشان ارسال شود.»

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته منتهی به هشتم دی ماه ۱۴۰۰ (از یکم تا هشتم دی ماه)، ۴۷.۴۲ درصد بوده است. کارگاه‌ها و صنایع کوچک زیر ۲۵ نفر، نانوایی‌ها، و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم، دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی در این محدوده زمانی را در میان اماکن عمومی به خود اختصاص داده‌اند، و مدارس نیز پس از آن، در رتبه چهارم دریافت اخطار به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی قرار گرفته‌اند.