مخالفت شدید روسیه با حملات اسرائیل در سوریه و عراق ‏

اختلاف میان مسکو و تل آویو بر سر حمله به مواضع ایران در سوریه و لبنان ادامه دارد

AFP- ایندیپندنت عربی

منابع آگاه روسیه به اندیپندنت عربی گفته اند که اختلاف میان مسکو و تل آویو بر سر حمله علیه مواضع ایران در خاک سوریه و لبنان همچنان ادامه دارد و دیدار اخیر بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین در مسکو، این مشکل را بر طرف نکرده است. این منابع افزودند که در این اواخر، روسیه بارها مانع بمباران مواضع نیرو های وابسته به رژیم بشار اسد از سوی نیروهای اسرائیل شده و هشدار داده است که هواپیماهای اسرائیلی را با جنگنده های روسی و یا موشک های اس 400 هدف حمله قرار خواهد داد.

منبع یاد شده افزود که در اواخر ماه اوت گذشته، مسکو مانع حمله اسرائیل به نیرو های ارتش سوریه در منطقه قاسیون شد و البته اسرائیل در صدد ردیابی باتری های سامانه موشکی اس 300 بود که ارتش سوریه آن را از طریق روسیه به دست آورده بود. با گذشت یکه هفته از این حادثه، روسیه بار دیگر از حمله اسرائیل به پایگاه ارتش سوریه در منطقه قنیطره و حمله دیگری در منطقه لاذقیه، جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام روسیه برای جلوگیری از حملات اسرائیل در خاک سوریه و لبنان، بنیامین نتانیاهو را وادار کرد تا به بی درنگ به مسکو سفر و روسیه را برای چشم پوشی از ادامه حملات علیه مواضع نیرو های وابسته به ایران و یا رژیم بشار اسد تشویق کند. اما رئیس جمهور روسیه به شدت با این پیشنهاد مخالفت و تأکید داشته که هرگز اجازه نخواهد داد تا اسرائیل به نیروهای ارتش سوریه حمله کند، به ویژه آنکه روسیه خود را حامی و پشتیبان رژیم بشار اسد می داند.

از سوی دیگر، نتانیاهو سعی داشت، از دیدار اخیرش با رئیس جمهور روسیه، به سود انتخابات آینده بهره برداری کند و نشان دهد که دیدار وی از مسکو، پیامد های مثبتی در زمینه افزایش همکاری میان دو کشور دارد، اما بنیامین نتانیاهو نتوانست موفق به انجام این کار شود. این منابع یاد آور شدند که دیدار اخیر میان پوتین و نتانیاهو هیچ نتیجه ای سودمندی برای اسرائیل در پی نداشت و در پرتو همین ناکامی، اسرائیل در صدد بازنگری اقدامات نظامی در سوریه و عراق است. حملات خیر اسرائیل بر مواضع نیرو های وابسته به ایران در سوریه و عراق، خشم روسیه را بر انگیخته است به ویژه این که روسیه در کنار نیروهای که از رژیم اسد پشتیبانی می کنند قرار دارد و برای دفاع از دولت دمشق مبارزه می کند.

این منبع همچنین می افزاید که رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای اسرائیلی اش نسبت به اقدامات اسرائیل در لبنان ابراز نارضایتی کرده و تأکید کرده است که با این گونه اقدامات که تجاوز آشکار به حاکمیت ملی لبنان به شمار می رود، شدیدا مخالفت می کند. البته این نخستین باری است که مقامات اسرائیلی با چنین واکنش تندی از سوی مسکو مواجه می شوند. به نظر می رسد که روابط روسیه با اسرائیل وارد مرحله ای دشواری شده است و رئیس جمهور پوتین عقیده دارد که برخی از طرف ها تلاش دارند او را در مورد مسایل مربوط به سوریه و لبنان فریب دهند. با توجه به همین نگرانی، مسکو ضمن نکوهش از اقدامات اخیر اسرائیل، هشدار داده است که در آینده، این گونه حملات را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

© IndependentArabia