تعیین زمان نشست ویژه ناتو درباره بحران روسیه و اوکراین

این نشست روز ۱۲ ژانویه در بروکسل برگزار می‌شود

مسکو خواستار دریافت تضمینی از ناتو است مبنی بر اینکه به‌سوی شرق پیشروی نمی‌کند-JOHN THYS / AFP

یک مقام ائتلاف نظامی ناتو روز سه‌شنبه، ۴ ژانویه ‌از برنامه‌ریزی ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، برای برگزاری نشست ویژه نمایندگان ناتو و مقام‌های ارشد روسیه در هفته آینده خبر می‌دهد.

به گزارش رویترز، این نشست روز ۱۲ ژانویه در بروکسل برگزار می‌شود. پیش از آن، مقام‌های روسیه و آمریکا ۱۰ ژانویه در ژنو درباره مسائل امنیتی با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه به اوکراین سفر کرد تا بر پشتیبانی اتحادیه اروپا از کیف تاکید کند. اوکراین خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر مسکو خواستار دریافت تضمینی از ناتو است مبنی بر اینکه به‌سوی شرق پیشروی نمی‌کند و به همکاری‌های نظامی خود با گرجستان و اوکراین،  که هر دو کشور اختلاف ارضی با روسیه دارند، پایان می‌دهد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، شرکت مقام‌های روسی در نشست ناتو در بروکسل را تایید کرد.

انتظار می‌رود سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و دیگر مقام‌های ارشد روسی پس‌ازآنکه با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در ژنو دیدار و گفتگو می‌کنند، در نشست بروکسل حاضر شوند.

گفتگوها در روز ۱۳ ژانویه در قالب گسترده‌تر سازمان امنیت و همکاری اروپا ادامه می‌یابد که دربرگیرنده کشورهای عضو ناتو و همچنین روسیه، اوکراین و دیگر جمهوری‌های پیشین شوروی است.

مقام‌های اروپایی به این نکته اشاره می‌کنند که اگر روسیه در پی گفتگو درباره معماری امنیتی اروپا است، آنگاه اتحادیه اروپا تماشاگری خنثی در این گفتگوها نخواهد بود.

جوزپ بورل، مقام ارشد اتحادیه اروپا، در جریان سفر خود به اوکراین به همراه دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، از خط تماس اوکراین با شورشیان شرق این کشور که از پشتیبانی روسیه برخوردارند، بازدید می‌کند.

انتظار می‌رود وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در اواخر ماه ژانویه برای تصمیم‌گیری درباره گام‌های بعدی خود گرد‌هم آیند.

بیشتر از جهان