رفت و برگشت میانجی‌ها بین هتل کوبورگ و ماریوت؛ ادامه مذاکرات هسته‌ای

در ادامه مذاکره بر سر احیای برجام، معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین رفت

هتل کوبورگ وین، محل برگزاری مذاکرات احیای برجام - عکس از تارنمای Palais Coburg

ادامه مذاکرات احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و پنج قدرت جهانی روز سه‌شنبه در حالی در هتل کوبورگ وین شروع شد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی هم به وین رفت‌.

گرچه موضوع اساسی این گفتگوها لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است، اما هیئت‌ نمایندگی ایران با مقام‌های آمریکایی دیدار نمی‌کند و اعضای هیئت‌های دیگر پیام‌ها و پیشنهادهای دو طرف را منتقل می‌کنند. در هفته‌های اخیر، روسیه نقش هرچه مهم‌تری در این مذاکره غیرمستقیم میان ایران و آمریکا به عهده گرفته است.

در همین حال، چوی جونگ-کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی هم که به وین سفرکرده است، با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

وزارت خارجه کره جنوبی بدون ذکر جزئیات این دیدار، گفت که رابرت مالی مقام کره‌ای را در جریان آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای گذاشت و وزیر خارجه کره جنوبی هم از تلاش‌های سیاسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرد.

بنا به برخی گزارش‌ها، موضوع این دیدار، بدهی ارزی کره جنوبی به ایران بابت واردات نفت است که از سال ۲۰۱۸ به دلیل تحریم بانکی ایران در سئول مسدود شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی که مواضع دولت ابراهیم رئیسی را بازتاب می‌دهد، روز سه‌شنبه گزارش داد که رابرت مالی سه‌شنبه با مقام‌های سیاسی عربستان سعودی در وین هم دیدار کرد. بر اساس این گزارش، این دیدار در هتل ماریوت که عموما جلسات هیئت آمریکایی با گروه ۱+۴ برگزار می‌شود صورت گرفت. گفته می‌شود که نمایندگان سه کشور اروپایی نیز در این جلسه حضور داشتند.

هم‌زمان، ‌میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، عصر سه‌شنبه به وقت وین در توییتی از دیدار با علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، خبر داد. او گفت که در این دیدار «درباره موضوعات اصلی حل نشده که باید در جریان گفت‌وگوهای وین حل و فصل شوند» صحبت شد.

او پیشتر در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفته بود: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان مانعی در مذاکرات وین است. بدبینی غربی‌ها درباره جدی بودن ایران در مذاکرات تعجب‌آور است. کسی نگفته است که مذاکرات با ایران آسان خواهد بود.»

از سویی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت کنونی مذاکرات گفت: «در چهار حوزه رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات، تضمین‌ها، راستی‌آزمایی و همچنین موضوع هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که در برخی از حوزه‌ها پیشرفت‌ها کم و در برخی حوزه‌ها پیشرفت‌ها زیاد بوده است».