ملا برادر: امنیتی که طالبان برقرار کرده در تاریخ افغانستان بی‌سابقه است

ملا عبدالغنی برادر که به‌ندرت با رسانه‌ها صحبت می‌کند، برای نخستین بار با یک رسانه وابسته به طالبان گفت‌وگو کرد

دوشنبه ۱۳ دی، ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، برای نخستین بار در بیش از چهار ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، با تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر این گروه فعالیت می‌کند، گفت‌وگویی ویژه انجام داد. این گفت‌وگو به زبان پشتو از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد.

ملا برادر در این گفت‌وگو درباره موضوع‌های مختلف از جمله به رسمیت شناخته نشدن طالبان در جهان، برقراری امنیت سراسری در افغانستان، گسترش فقر و بیکاری، جبهه مقاومت ملی و رد اختلاف‌ها میان رهبران گروه طالبان صحبت کرد. او در پاسخ به این پرسش که چرا جهان در بیش از چهار ماه گذشته، دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، گفت: «به رسمیت شناخته نشدن طالبان در جهان هیچ تاثیری بر ما ندارد. خداوند خودش رزق‌وروزی را وعده کرده است و می‌رساند. ما هم با اتکا بر معدن‌ها و امکانات خود، اقتصادمان را تقویت می‌کنیم. مشکلات با توکل به خداوند حل می‌شوند.»

ملا برادر در عین حال از جهان خواست امارت طالبان را به رسمیت بشناسد چون این گروه شرایط به‌ رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده است و در تشکیلات دولت این گروه، افرادی از همه اقوام حضور دارند و اعضای متعهد به این گروه در پی انتقام‌جویی از کارمندان و مقام‌های دولت پیشین افغانستان نیستند. معاون نخست‌وزیر طالبان ادعا کرد امنیتی که طالبان در افغانستان برقرار کرده در تاریخ افغانستان بی‌سابقه است و همه از جمله سیاسیون دولت پیشین افغانستان، می‌توانند در آرامش و امنیت کامل زندگی کنند.

در حالی که گزارش‌های مستند سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد طالبان در چهار ماه گذشته، نیروهای امنیتی دولت پیشین را به قتل رسانده و مخالفانش را با زدن برچسب داعشی سرکوب کرده‌ است، ملا برادر ادعا می‌کند که نیروهای طالبان با پیروی از فرمان عفو عمومی ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، برای هیچ‌کسی مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا برادر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در مورد سخنان اشرف غنی که ادعا کرده است اگر در افغانستان می‌ماند، به سرنوشت دکتر نجیب‌الله دچار می‌شد و طالبان او را می‌کشتند، تصریح کرد: «ما قصد کشتن اشرف غنی و هیچ کس دیگری را نداشتیم.» ملا برادر ادعا کرد که با صدور فرمان ملا هیبت‌الله، امنیت همه مردم «از پادشاه تا گدا» تامین شد و با هیچ‌کس رفتار انتقام‌جویانه صورت نگرفت.

ملا برادر که به‌ندرت با رسانه‌ها صحبت می‌کند، در این گفت‌وگو کوشید اختلاف‌ها میان رهبران طالبان و جناح‌های داخلی این گروه را رد کند. او تاکید کرد که میان سران طالبان هیچ‌ اختلافی، در هیچ سطحی، وجود ندارد، چون این گروه به «مسند و شی» وابسته نیستند و با اعتقاد به خداوند کار می‌کنند. ملا برادر اختلاف‌ها میان شبکه حقانی و جناح قندهار را که خود یکی از آن‌ها است، را هم رد کرد و گفت که چنین سخنانی شایعات دشمن است.

در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، پس از آنکه دولت پیشین افغانستان پس از فرار اشرف غنی، سقوط کرد، بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه‌ها پیش‌بینی کردند که ملا برادر رهبری دولت طالبان را به عهده می‌گیرد، اما پس از سه هفته و در جریان سفر ژنرال فیض حمید، رئیس سازمان استخبارات پاکستان به کابل، تشکیلات دولت طالبان نهایی شد و ملا برادر برای تصدی سمت معاون نخست‌وزیری معرفی شد. بیشتر نهادهای امنیتی و درآمدزا در افغانستان هم به اعضای شبکه حقانی تعلق گرفتند و ملا محمد حسن آخوند که چهره‌ای ‌منزوی و کم‌اهمیت در رده رهبری این گروه شناخته می‌‎شد، به نخست‌وزیری برگزیده شد.

هرچند ملا حسن از بنیان‌گذاران گروه طالبان است، به دلیل نداشتن نفوذ اجتماعی و دخیل نبودن در فعالیت‌های نظامی طالبان، صلاحیت اجرایی و نفوذ سیاسی در سطوح مختلف این گروه را ندارد؛ اما برخلاف ملا حسن که اکنون رهبری دولت طالبان را به عهده دارد، سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان، در شرق افغانستان و به‌ویژه در میان قبایل پشتون دو طرف مرز افغانستان و پاکستان، نفوذ فوق‌العاده‌ای دارد.

اکنون به نظر می‌رسد ملا برادر که پیش‌بینی می‌شد رهبری دولت طالبان را به عهده بگیرد، در انزوای کامل است. با این حال او گفت که در افغانستان برای نخستین بار امنیت سراسری تامین شده است و حتی یک روستا هم از کنترل طالبان خارج نیست. ملا برادر در مورد فعالیت نظامی جبهه مقاومت ملی گفت: «این‌ها که ادعای مقاومت می‌کنند، در ۲۰ سال گذشته در حالی که زمین و آسمان افغانستان را در اختیار داشتند، نتوانستند کاری کنند؛ حالا که طالبان بر سراسر افغانستان حاکمیت دارد، هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.»

ملا برادر در حالی موجودیت نیروهای جبهه مقاومت ملی در جغرافیای افغانستان را انکار کرد که در چهار ماه گذشته، این نیروها در استان‌های پنجشیر، بغلان، کاپیسا و سمنگان حملاتی علیه طالبان صورت داده‌اند. در تازه‌ترین مورد، روز دوشنبه ۱۳ دی، نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر با انتشار یک ویدیو، از کشته شدن پنج طالب در اثر انفجار خودرو نظامی این گروه خبر دادند. همچنین یکشنبه ۱۲ دی، مبارزان جبهه احمد خان در سمنگان، ملا داوود، از فرماندهان طالبان، و یک جنگجوی تحت امر او را کشتند.