جاری شدن سیلاب در استان فارس قربانی گرفت

بارش باران شدید و آبگرفتگی معابر تاکنون چهار مصدوم و دو کشته بر جای گذاشته است

بر اثر طغیان رودخانه و جاری شدن سیل، سه محور ارتباطی بخش وراوی در جنوب فارس مسدود شده است - خبرگزاری فارس نیوز

بارش شدید باران در استان فارس برخی از شهرهای این استان به ویژه شهرستان‌های جنوبی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اثر طغیان رودخانه و جاری شدن سیل، سه محور ارتباطی بخش وراوی در جنوب فارس مسدود شده و در لامرد، سیلاب به خانه‌ها وارد شده و به منازل مسکونی خساراتی زده است.

به گفته فرماندار جهرم، در این منطقه راه‌های ارتباطی مسدود شده و نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. فرماندار گراش نیز از آبگرفتگی معابر روستای فداغ خبر داده و گفته که پل ورودی یک روستا از بین رفته است. مجید غلام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید شب هنگام خود از بخش ارد و روستاهای بخش مرکزی، از خدمات رسانی نیروهای امدادی و بسیج به مردم خبر داده است.

در زرین‌دشت، سرریز شدن یک گوراب، بعضی از منازل این منطقه را به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در پایین‌دست این گوراب، در وضعیت بحرانی قرار داده است.

سیلاب استان فارس تلفات جانی نیز برجای گذاشته است. سخنگوی سازمان اورژانس ایران از مرگ یک زن ۵۰ ساله بر اثر سقوط در جوی آب که به دلیل بارش باران پر شده بود، خبر داد. مجتبی خالدی گفت: «به دلیل بارش باران، این جوی کاملا پر شده بود و دلیل فوت این فرد هم برخورد سر او به جوی آب و جراحات وارده به سر بوده است.»

همچنین به گزارش هلال احمر، یک نفر هم در پی طغیان رودخانه فصلی لامرد جانش را از دست داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، خبرها از مصدوم شدن چهار کارگر پالایشگاه گاز پارسیان حکایت دارند. به گفته رئیس کمیته بحران پالایشگاه گاز پارسیان، «یک دستگاه خودروی سواری حادثه دیده است که با تلاش نیروهای محلی روستای نورآباد، سه نفر از همکاران نجات یافته و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. نیروهای امدادی و هلال احمر پس از جست‌وجو، نفر چهارم را هم یافته و به بیمارستان منتقل کرده‌اند که حال او وخیم است.»

این تخریب‌های گسترده در شرایطی رخ داده است که سازمان هواشناسی بارش شدید باران و احتمال طغیان رودخانه‌ها در چهار استان بوشهر، هرمزگان، فارس و کرمان را پیش‌بینی کرده بود. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در روز یازدهم دی ماه، برای استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان و جنوب کرمان هشدار سطح قرمز صادر و اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود که شرایط جوی سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده معابر شهری، جاری شدن روان ‌آب و اختلال در تردد جاده‌ای را موجب می‌شود و احتمال تخریب پل‌ها و مسدود شدن جاده‌ها هم وجود دارد.»

این اولین بار نیست که بارش باران و سیلاب به قیمت از دست دادن جان و مال مردم در استان فارس تمام می‌شود. پنجم فروردین ۱۳۹۸ هم بر اثر بارندگی‌های شدید در شیراز، سیلی ناگهانی جاری شد و با ادامه بارندگی‌ها، در روز ۶ فروردین همان سال، برای بار دوم سیل شیراز را فرا گرفت که خسارت‌های مالی گسترده و تلفات جانی شهروندان را به دنبال داشت.

آخرین آمار رسمی جان‌باختگان سیل ۱۳۹۸ به نقل از سرپرست اورژانس ایران، ۲۱ نفر اعلام شد. همچنین گفته شد که صدها نفر مصدوم شده‌اند. با این حال برخی منابع به نقل از شاهدان عینی مدعی شدند تلفات سیل دروازه قرآن شیراز بسیار بیشتر از آماری است که رسانه‌های رسمی اعلام کرده‌اند.

پس از این اتفاق، از عملکرد نهادهای مختلف از جمله شهرداری شیراز و سپاه انتقاد شد. علیرضا پاک‌فطرت، شهردار سابق شیراز، با انتقاد از لایروبی نشدن مسیل دروازه قرآن گفت: «عده‌ای فکر می‌کردند در شهرداری پول سنگینی است که می‌توانند مانور دهند و هر کاری بخواهند می‌کنند، اما از بزنگاه‌ها غافل بودند.»

برخی از رسانه‌ها نیز سپاه پاسداران را مقصر سیل شیراز اعلام کردند که سپاه فجر استان فارس با انتشار بیانیه‌ای، برخورد قضایی با شایعه‌سازان را خواستار شد.

حوادث اخیر نشان می‌دهد که نه تنها وعده‌های پس از سیل سال ۹۸ مبنی بر توجه به زیرساخت‌ها، به فراموشی سپرده شده‌اند، بلکه حتی با وجود هشدارهای هواشناسی، همچنان دست روی دست گذاشته می‌شود تا اتفاق‌هایی طبیعی مانند بارش باران هم به از بین رفتن جان شهروندان منجر شود.