دنیای بی‌رحم گوشی موبایل، غزل خداحافظی بلکبری

بلکبری آخرین سری گوشی‌هایی است که زمانی بازار را در قبضه خود داشتند

تلفن‌هایی که با سیستم‌های عامل خود بلک‌بری کار می‌کردند به «پایان عمر یا تاریخ انقضا» خود می‌رسند - SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

گوشی‌های بلک‌بری که زمانی از بهترین دستگاه‌های موبایل بودند، سرانجام از رده خارج می‌شوند.

این شرکت اعلام کرد که خدمات دستگاه‌های قدیمی‌تر آن روز ۴ ژانویه (۱۴ دی) پایان خواهد یافت. بلک‌بری اعلام کرد در این مرحله، این دستگاه‌ها «دیگر درست کار نخواهند کرد» و قادر به فرستادن اطلاعات و پیام نخواهند بود، و با آن‌ها نمی‌شود تماس تلفنی، از جمله تماس با شماره‌های ضروری گرفت.

این دقیقا آخرین سری گوشی‌هایی است که زمانی برند و نامی بودند هم دوست‌داشتنی و هم منفور. گوشی‌های بلک‌بری به انقلاب در موبایل کمک کردند و در خط اول این رشته و فناوری قرار داشتند. در حالی که چند بار پیش از این هم اعلام شده بود که شرکت بلک‌بری تعطیل شده است، این حرکت اخیر به معنای آن است که حالا گوشی‌های این برند در واقع از کار خواهد افتاد.

در سال ۲۰۱۶، پس از آن که تلفن‌های هوشمند اپل و نام‌های تجاری دیگر به طور گسترده‌ای جای گوشی‌های بلک‌بری را گرفتند، این شرکت اعلام کرد که دیگر از ساختن گوشی‌ها گذر و صرف‌نظر کرده است و نرم‌افزار می‌سازد، و این که تمرکزش را بر تهیه ابزارهای امنیتی برای شرکت‌ها و دولت‌ها خواهد گذاشت. این شرکت نام تجاری بلک‌بری را به شرکت‌های دیگری فروخته است که دستگاه‌هایی با همان نام تولید می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در سال ۲۰۲۰، بلک‌بری اعلام کرد که با کامل شدن این حرکت، شروع به از کار انداختن دستگاه‌های بازمانده‌ای می‌کند که به دستگاه‌های قدیمی اجازه کار کردن می‌داده است. تلفن‌هایی که با سیستم‌های عامل خود بلک‌بری کار می‌کردند- سیستم عامل بلک‌بری ۷.۱  و قدیمی‌تر، نرم‌افزار بلک‌بری ۱۰- با شروع سال ۲۰۲۲ به «پایان عمر یا تاریخ انقضا» خود می‌رسند.

هفته آینده سرانجام آن تاریخ خواهد رسید و پشتیبانی از این گوشی‌ها پایان خواهد یافت. گرچه این تلفن‌ها بدون خدمات بلک‌بری هنوز همچنان قادر به انجام بعضی از عملیات دیگر هستند، بسیاری از ویژگی‌های مرکزی آن‌ها پاک خواهد شد و گوشی‌ها درست کار نخواهند کرد.

بلک‌بری اعلام کرد پشتیبانی‌اش را به این دلیل پایان می‌دهد که این واقعیت را نشان دهد که حالا دیگر در نرم‌افزار امنیتی فعالیت دارد و این که محصولات قدیمی دیگر نوع کسب‌وکار کنونی‌اش را منعکس نمی‌کنند. این شرکت گفت از زمان تغییر اولیه تا سال‌ها پشتیبانی‌ را ادامه داده بودیم تا «به مشتریان و شریکان وفادارمان اظهار سپاسی کرده باشیم.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی