وزیر خارجه اسرائیل: توانایی‌هایی داریم که حتی نمی‌توانید تصور کنید

در میانه مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، لاپید می‌گوید کشورش به تهدید ایران پاسخ می‌دهد

توییتر لاپید @yairlapid

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در یک مصاحبه تلویزیونی قول داد که «دولت یهود» از خود در برابر تهدید ایران محافظت خواهد کرد. او همچنین وعده داد که هر کسی که از نرم افزارهای جاسوسی گروه NSO (جاسوس افزار پگاسوس) سوء‌استفاده کرده است «به دست عدالت سپرده شود».

در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۳۱ دسامبر، ۱۰ دی‌ماه انجام شد، از لاپید پرسیده شد که آیا اسرائیل توانایی حمله به تاسیسات غنی سازی اورانیوم و یا پایگاه‌های نظامی در ایران را دارد یا خیر.

او در پاسخ گفت: «اسرائیل توانایی‌هایی دارد که برخی از آن‌ها را جهانیان و از جمله برخی از کارشناسان این حوزه حتی تصور هم نمی‌کنند. اسرائیل از خود در برابر تهدید ایران محافظت خواهد کرد.»

او همچنین اشاره کرد که اسرائیل می‌تواند در صورت لزوم بدون اطلاع دولت بایدن، که به دنبال پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای است، به ایران حمله کند. اسرائیل بارها مخالفت خود با برجام و فرآیند احیای آن را اعلام کرده است.

لاپید گفت: «اسرائیل هر کاری که لازم باشد برای حفظ امنیت خود انجام خواهد داد. و ما برای این کار به اجازه کسی نیاز نداریم. از روز اولی که این اسرائیل را تأسیس کردیم، این موضوع وجود داشته است.»

لاپید همچنین درباره مذاکراتی که در وین برای احیای توافق هسته‌ای برگزار می‌شود، گفت که باید به این موضوع مهم توجه کرد که ایران در حال نقض دائم تعهدات هسته‌ای خود بوده است. او البته موضع مبهم پیشینش را تکرار کرد که اسرائیل با توافق هسته‌ای با ایران مخالف نیست و آنچه قابل قبول نیست دستیابی به «توافقی اشتباه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود که اسرائیل اطلاعاتی را به قدرت‌های جهانی ارائه داده است که «دروغگویی جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای» را اثبات می‌کند.

از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در ژانویه سال گذشته میلادی هشت دور مذاکره برای احیای برجام در وین انجام شده است. آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و سیاست فشار حداکثری برای رسیدن به توافقی جدید را در پیش گرفت. بایدن در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، بازگشت به برجام را از سیاست‌های دولتش خوانده بود. اما رویدادهای یک سال گذشته نشان داد که تحقق شعار انتخاباتی بایدن آسان نیست.

در بخش دیگری از این مصاحبه از لاپید درباره شرکت جاسوس‌افزار اسرائیلی NSO Group سؤال شد، که در پی ادعاهایی مبنی بر استفاده از محصولات آن توسط کشورهای دیگر برای رصد سیاستمداران رقیب، مخالفان، روزنامه‌نگاران و دیگر فعالان مدنی، با انتقادهای فزاینده‌ای مواجه شده است.

او گفت: «شرایط مجوز [اسرائیل] برای NSO و سایر شرکت‌های سایبری ساده است: شما فقط می‌توانید از محصولاتتان برای جلوگیری از ترور و جلوگیری از جرائم جدی استفاده کنید.»

لاپید افزود: «اگر کسی از پگاسوس، برنامه اصلی NSO، برای مقاصد دیگر استفاده کند، به دست عدالت سپرده خواهد شد و ما کسی را مصون نمی‌دانیم و بر موضوعی سرپوش نمی‌گذاریم.»